X

Adrem Autoverhuur Limburg kijkt naar de toekomst

De energietransitie, autodelen en de zelfrijdende auto. Als autoverhuurder kunnen we niet om deze ontwikkelingen heen. Genoeg redenen om, met het oog op de toekomst, ons bedrijfsmodel eens kritisch onder de loep te nemen.

Renaissance

De autoverhuurbranche ondergaat momenteel een behoorlijke transformatie. We willen niet zeggen dat de branche uit de middeleeuwen komt, maar je zou kunnen zeggen dat de autobranche zich in zijn renaissance bevindt.

Onze missie is: een antwoord geven op de mobiliteitsvraagstukken van mensen en organisaties. Dat antwoord bestond tot nu toe hoofdzakelijk uit autoverhuur, maar we kijken ondertussen ook naar andere oplossingen.

Grens tussen kopen, huren en leasen vervaagt

Aan ontwikkelingen als autodelen zie je dat de grens tussen eigendom, huren en leasen vervaagt. Zelf bieden we al shortlease aan, wat in feite neerkomt op lang huren. Wie weet komt daar in de toekomst operational lease bij.

We verkopen inmiddels ook gebruikte auto’s, die we van particulieren kopen. Wellicht gaan we straks ook onze eigen ‘oude’ huurauto’s te koop aanbieden – nu worden ze meestal nog terugverkocht aan de dealer. Je denkt er als klant misschien niet bij na, maar een autoverhuurder zit natuurlijk al automatisch in de autohandel – waar denk je dat al onze huurauto’s vandaan komen?

Autodelen: kans of bedreiging?

De komst van het autodelen zorgde voor het nodige oproer in de autoverhuurbranche. Hoe gaan wij daarmee om?

Je moet eerst een onderscheid maken tussen zakelijke autodeelaanbieders en peer-2-peer-delen, wat eigenlijk niets anders is dan particuliere autoverhuur. Met ons wagenpark kunnen we ons – in principe – eenvoudig profileren als autodeelaanbieder. We oriënteren ons momenteel dan ook op het concept van zogenaamde deelauto’s: auto’s die je op een bepaalde plek binnen een bepaalde zone kunt ophalen en weer achterlaten. Deze auto’s kun je ontgrendelen en vergrendelen met een app op je smartphone. Daardoor wordt onze balie in principe overbodig.

Weg met de balie?

Geen balie: is dat geen devaluatie van onze service? Het is maar hoe je het bekijkt. Een groot deel van ons reserveringsproces is immers al gedigitaliseerd. Alleen bij het ophalen en afleveren kom je nog in aanraking met een medewerker. Het zou veel gemakkelijker zijn als je een auto kunt ophalen en terugbrengen waar en wanneer je wilt. Dat zou de laatste plooi in het reserveringsproces gladstrijken en zorgen voor een betere klantervaring. Mogelijk gaan we dit op kleine schaal aanbieden, als premiumservice.

Overige services

Als autoverhuurder zijn we automatisch wagenparkbeheerder. Zodoende hebben we een enorme expertise op het gebied van wagenparkbeheer in huis. We zouden andere organisaties kunnen gaan adviseren hoe ze hun wagenpark efficiënter kunnen beheren.

Verder houden we ontwikkelingen als groen rijden en de autonome auto natuurlijk nauwlettend in de gaten. Vanwege de hoge aanschafprijs en dus huurprijs, is er momenteel nog geen grote vraag naar elektrische auto’s. Zodra de vraag toeneemt, spelen we daar natuurlijk als eerste op in.


Waar zit jij op te wachten? Leaseauto’s, deelauto’s of meer elektrische voertuigen in ons wagenpark? Laat het ons weten in een reactie!

Frits Pieper: @fritspieperFrits Pieper is mede-eigenaar van Adrem Autoverhuur Limburg. Ondernemer met passie voor mooie auto's, maar ook regelmatig de beschouwer die zich afvraagt waarom iedereen elke dag zo ver moet reizen. Ik ben ervan overtuigd dat je eerst moet kiezen of je jezelf wel moet verplaatsen, en als je daarvoor kiest, hoe je dat zo voordelig en comfortabel mogelijk kunt doen.