X

Komt Ford met de eerste volledige elektrische pick-up?

De transportsector is de grootste CO2-vervuiler en het aandeel van auto’s daarin is circa 60 procent. De grootste vervuilers zijn grote pick-uptrucks en SUV’s. Haast een rariteit op de Nederlandse wegen, maar wereldwijd wél een probleem.

We hebben het dan over auto’s als de Ford F-150, Ford Expedition, GMC Canyon, Nissan Frontier, Nissan Titan, RAM 1500, Toyota Highlander en Toyota Tacoma. Van deze in Noord-Amerika populaire modellen, vind je er in de Nederlandse verkooptop-100 niet één.

20 miles/gallon

Om je een idee te geven van het verbruik van deze brandstofslurpers: met de RAM 1500 haal je ’20 miles per gallon’. Da’s 8,5 km op één liter brandstof. Maar een liter benzine kost in de VS slechts 0,62 euro. Daardoor rijd je in de VS voor hetzelfde geld in een RAM 1500 als in Europa in een Peugeot 108. Puur naar brandstofkosten gekeken welteverstaan.

Bijna 200 miljoen grote auto’s in VS

In de VS, waar er meer dan 270 miljoen voertuigen rondrijden, is 71,5 procent van alle voertuigen een pickup, SUV, busje (‘van’) of crossover. Dat zijn 195 miljoen voertuigen. Mocht je nu denken dat de verkopen van dit soort modellen dalen, dan heb je het mis. Deze benzineslurpers worden juist méér verkocht, waardoor ze het grootste aandeel hebben in de wereldwijde stijging van CO2-emissie.

Ford nog een keer pionier

Voor autofabrikanten die Noord-Amerika als grootste afzetgebied hebben, zoals Ford en Toyota, ligt er de uitdaging om hun grote voertuigen te elektrificeren. Ford, General Motors, Tesla (met zijn futuristische Cybertruck) en enkele kleinere start-ups zijn verwikkeld in een hevige strijd om de eerste volledig elektrische pick-uptruck op de markt te brengen. Ford lijkt de beste papieren te hebben. Een volledig elektrische versie van de Ford F-150 staat voor 2021 op de planning.

Explorer effent het pad

Dat kun je gerust een statement noemen van Ford. Want de F-150 is al 42(!) jaar Ford’s best verkochte voertuig. Niet alleen in de VS, maar wereldwijd. De Ford F-150 komt overigens ook beschikbaar als hybride variant. Anders zou de cultuurshock voor de trouwe Ford-rijder wellicht wat al te groot zijn. Die kan overigens al wennen aan het idee, want nog vóór de F-150 komt er een volledig elektrische Ford Explorer op de markt. Ook bepaald geen kleintje.

Hoe ver komt-ie?

Dan rest natuurlijk nog de prangende vraag: hoe groot is de actieradius van de volledig elektrische F-150? Daar moeten we vooralsnog het antwoord schuldig op blijven. Er komt ook een volledig elektrische Ford Mustang, met een bereik van bijna 500 km. Maar die is zowat half zo zwaar. Dus daar kunnen we niet heel veel uit afleiden.


Lijkt het jou wat om zonder schuldgevoel rond te rijden in de beestachtige Ford F-150?

Frits Pieper: @fritspieperFrits Pieper is mede-eigenaar van Adrem Autoverhuur Limburg. Ondernemer met passie voor mooie auto's, maar ook regelmatig de beschouwer die zich afvraagt waarom iedereen elke dag zo ver moet reizen. Ik ben ervan overtuigd dat je eerst moet kiezen of je jezelf wel moet verplaatsen, en als je daarvoor kiest, hoe je dat zo voordelig en comfortabel mogelijk kunt doen.