Lekke band wisselen

Frits Pieper
06 okt 2014

Een lekke band. Kan gebeuren tijdens het auto huren, of met je eigen auto. Maar hoe verwissel je de lekke band als je dat nog nooit gedaan hebt? Dat is niet zo moeilijk. In een paar stappen is het wiel verwisseld, en kun je weer verder rijden.

Stap 1: Veilige plek

Zorg, als dit mogelijk is, voor een veilige plaats om te stoppen. Als het even kan, zet de auto dan stil op een verharde ondergrond. Mocht dit niet lukken: geen probleem, je hebt alleen een stevige plank of tegel nodig, later meer hierover. Zet de auto stil en trek de handrem aan.

Stap 2: Heb je alles?

Controleer eerst of je het gereedschap dat je nodig hebt, ook bij je hebt:

  • Krik
  • Reservewiel
  • Wielsleutel

In het instructieboekje van de auto staat waar het reservewiel en het gereedschap ligt. Haal het gereedschap en reservewiel vast uit de auto.

Stap 3: Wielmoeren gedeeltelijk losdraaien

Draai de wielmoeren een beetje los terwijl de auto nog niet is opgekrikt. Zo kun je veel meer kracht zetten.

Stap 4: De auto opkrikken

De plaats waar de krik de auto moet ondersteunen is meestal links of rechts van het wiel. Er staat een klein tekentje (driehoekje) waar je de krik moet plaatsen, kijk anders even in het instructieboekje van de auto. Zorg dat de krik altijd recht onder je auto staat, zo voorkom je dat hij weg kan schieten. Bij een verharde ondergrond kun je de krik gewoon op de grond plaatsen. In het zand zakt hij weg, leg in dit geval een tegel of een plank hout onder de krik. Als de krik goed geplaatst is draai je aan de zwengel waardoor je de auto langzaam optilt. Blijf controleren of de krik recht staat en er niet onderuit kan schieten. Krik de auto zover op zodat de band van de grond af komt, maar ook zover dat je het reservewiel met de volle band er straks weer op kunt zetten. Draai nu alle wielbouten helemaal van het wiel af. Verwijder het wiel als je alle bouten verwijderd hebt. Pas wel op dat de krik nog steeds goed op zijn plaats staat.

Stap 5: verwijderen en opnieuw plaatsen van het wiel

Als je alle wielbouten verwijderd hebt kun je het wiel van de naaf af tillen. Leg het reservewiel voor de zekerheid naast de krik, onder de auto. Mocht de auto toch van de krik afschieten, komt deze op de lekke band en niet op je voet.
Hierna plaats je het reservewiel. Als het wiel eenmaal hangt moeten de moeren er weer op. Draai met de hand alle moeren terug op de bouten, allemaal. Als ze handvast zitten beweeg je het wiel om te kijken of hij volledig aansluit op de achterkant. Hierna kun je met de wielsleutel de bouten vaster zetten. Zet de moeren gewoon vast, aantrekken komt straks.

Stap 6: aantrekken van wielbouten en verwijderen van krik

Haal de lekke band weg onder de auto. Laat je auto voorzichtig zakken. Als de band de grond raakt kun je de wielmoeren verder aantrekken. Draai de wielmoeren stevig aan (niet overdrijven, vast is vast) om er zeker van te zijn dat het wiel er recht op zit. Hierna laat je de auto verder zakken en verwijder je de krik.

Belangrijke aandachtspunten

  • Bij zachte ondergrond een tegel of plank onder de krik plaatsen (plankje in de auto?).
  • Niet met geopende deuren de auto opkrikken. Geen deuren openen als de auto opgekrikt staat.
  • Zorg dat je de sleutel bezit voor het anti-diefstal moertje, dit haal je bij de garage of wielleverancier.

Laat een reactie achter





Related Posts

private lease auto overnemen

Kun je de private lease van een auto overnemen?

Een private lease is een flexibele en kosteneffectieve manier om een ​​auto te gebruiken zonder het eigendom ervan te bezitten….

Lees meer »

Blauwe aut0

Wat is een hatchback?

Hatchbacks zijn een veel voorkomend gezicht op de wegen over de hele wereld. Waarschijnlijk heb je er onbewust al vele…

Lees meer »

Nijlpaard

Mag een nijlpaard mee in een huurauto?

‘Waarom vraag je dat?’   ‘Gewoon, omdat ik nieuwsgierig ben.’   ‘Denk je dat dat past: een nijlpaard in een…

Lees meer »