Schakel auto

Moet ik een automaat of handgeschakelde auto kiezen?

In Nederland leert iedereen in principe autorijden met een handgeschakelde auto. Dat is nou eenmaal de norm in Europa. Maar ga je naar Amerika of Japan, dan is de kans heel groot dat je daar een automaat krijgt. In die landen hebben ze de automaat namelijk al jaren geleden massaal omarmd.

Waarom rijden ze in Amerika allemaal in een automaat?

Dat is tientallen jaren geleden ontstaan. Zodra de automaat werd geïntroduceerd, waren de Amerikanen er gelijk weg van. Niet zo gek natuurlijk als je kijkt naar het wegennet wat ze hebben. Het is daar heel gebruikelijk om dagelijks lange afstanden te rijden over rechte snelwegen. Zonder al te veel bochten en andere obstakels onderweg. Dan is een automaat ideaal.

Jarenlang is het verbruik één van de nadelen van een automaat geweest. De motor verbruikte nou eenmaal meer dan een schakelbak. Dat was voor veel Europeanen ook een goede reden om toch voor een handgeschakelde auto te kiezen. In Amerika lagen (en liggen overigens nog steeds) de benzineprijzen een stuk lager dan hier, dus dat was geen probleem voor ze. Tegenwoordig is het verbruik van een automaat trouwens enorm verbeterd. Met dank aan de moderne technologie.

Amerikaanse auto

De voordelen van het rijden in een automaat

Hoe je het ook wendt of keert, het rijden in een automaat heeft toch nog steeds een wat truttig imago. Dat is vooral ontstaan door de Dafjes met een Variomatic, een pook die je naar voren duwde als je vooruit wilde rijden en naar achteren als je achteruit wilde rijden. De rest deed de auto zelf. En daardoor kreeg de auto een ‘oude vrouwen’ stempel. Vandaag de dag moet je jezelf vaak nog steeds verantwoorden wanneer je voor een automatische versnellingsbak kiest.

Toch zien langzaam maar zeker steeds meer Europeanen ook de voordelen in van het rijden in een automaat. In de eerste plaats kan je veel meer ontspannen tijdens het rijden. Dit is overigens ook gelijk het grootste voordeel. Je gebruikt maar één voet, je hoeft geen versnellingspook te bedienen en je kan beide handen aan het stuur houden. Met andere woorden, je hoeft veel minder handelingen te doen om hetzelfde doel te bereiken. Je kan dus ook je aandacht volledig op het verkeer richten, waardoor een automaat ook nog eens veiliger is.

Wanneer je veel file rijdt (en wie doet dat nou niet in Nederland?), is een automaat ideaal. Je hoeft alleen maar gas te geven en te remmen, schakelen gebeurt automatisch. Filerijden wordt hierdoor een stuk prettiger, omdat je niet continu met je schakelbak bezig met. En de auto kan ook niet afslaan, wel zo prettig.

De voordelen van een handgeschakelde auto

Voor de sportieve automobilisten onder ons die graag controle over de auto willen houden, gaat er toch niets boven een schakelbak. Je kan nou eenmaal net wat langer doortrekken bij het verkeerslicht of als je wat meer power nodig hebt om een vrachtwagen in te halen op de snelweg. Vroeger had een handgeschakelde auto een krachtigere motor. Vandaag de dag is de techniek zo veel verbeterd, dat die vlieger niet meer helemaal op gaat. Het vermogen ligt nagenoeg bij elkaar.

Wij Europeanen vinden toch dat zelf schakelen zo zijn charme heeft. Dat je dan pas het gevoel hebt dat je dan pas ‘echt’ aan het rijden bent.

Automaat of handgeschakeld?

Het lijkt nu of het rijden in een automaat veel meer voordelen heeft dan het rijden in een schakelbak. Objectief gezien is dat misschien ook zo. Maar uiteindelijk bepaal je altijd nog zelf wat je het prettigste vindt. 20, 30 jaar geleden zou de keuze makkelijker zijn geweest. Een automaat was in die tijd onzuinig en truttig. Tegenwoordig is een automaat zelfs zuiniger dan een schakelbak, doordat een automaat meer versnellingen heeft en dus altijd het optimale toerental rijdt. En zodra ook jongere mensen in een automaat gaan rijden, verdwijnt het truttige imago vanzelf.

Je kan ook altijd nog voor de gulden middenweg kiezen. Veel merken hebben een dubbele koppeling of bieden een semi-automaat, zoals de Fiat 500. Hierdoor kan je rijden met een automaat, maar als je veel in de bergen rijdt of op bochtige wegen, kan je ook nog zelf schakelen. Of als je gewoon eens een keer in een sportieve bui bent. Het beste van twee werelden dus!

Automaat rijden bij Adrem

De meeste auto’s die bij ons te huur zijn, zijn nog altijd handgeschakeld. Maar ook ons wagenpark is aan het veranderen. De hybride auto’s (auto’s die zowel op Euro 95 als elektrisch rijden) schakelen allemaal automatisch. En dat maakt deze auto’s ook zuiniger. Dus als je bij Adrem voor een automaat kiest, kies je niet alleen voor relaxt rijden maar ook voor zuinig rijden.

Wij horen steeds vaker de vraag naar een kleinere automaat. Sinds kort kun je die bij ons huren: een Toyota Yaris hybride automaat.

BA Toyota Yaris automaatklasse BA – compacte automaat – Toyota Yaris


In wat voor soort auto rijd jij het liefst? Handgeschakeld of automaat? Laat het ons weten in een reactie hieronder!

5 Reacties

  1. Rob
  2. Mark
    • Jan

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.