Auto-onderdelen: distributieriem

De distributieriem: je weet dat je ‘m moet vervangen om de 100.000 kilometer. En dat dit een dure aangelegenheid is. Maar wat doet deze riem precies? En waarom is het zo belangrijk op de slijtage ervan te laten als je een occasion koopt?

Hoe werkt de distributieriem?

Een distributieriem – of distributieketting bij sommige auto’s – verbindt simpel gezegd de krukas met de nokkenas en zorgt er zo voor dat de zuigers en kleppen van de motor samenwerken en dat de auto kan ‘ademen’. Door de krachten over te brengen van de kruk- op de nokkenas, speelt de distributieriem een belangrijke rol in de aandrijving van de auto. De distributieriem is, in tegenstelling tot de multiriem, niet zichtbaar onder de motorkap.

Distributieriem kapot – en nu?

Als de distributieriem knapt, draait de krukas nog wel, maar wordt de nokkenas niet meer aangedreven en stopt de auto met lopen. Ook loop je kans op motorschade. Het is dus verstandig de staat van de distributieriem nauwlettend in de gaten te houden en de riem tijdig te vervangen. Het (laten) vervangen de distributieriem is niet goedkoop en kan naargelang het merk en type auto (en de garage waar je de riem laat vervangen) oplopen tot 1.000 euro. Maar een motor die in de soep draait, is natuurlijk nog een veel kostbaardere aangelegenheid.

Distributieketting

Steeds meer auto’s worden uitgerust met een duurzame distributieketting in plaats van een distributieriem. Anders dan een riem, gaat een ketting praktisch de hele levensduur van een auto mee. Je hoeft deze in principe dus nooit te laten vervangen.

Occasion

Ga je een tweedehands auto kopen? Let dan goed op de staat van de distributieriem. Zeker wanneer de auto 100.000 km of meer heeft gelopen. Ga na of de distributieriem al ooit vervangen is en hoeveel kilometer met de riem is gereden. Anders kom je misschien al snel voor een onverwachte en hoge kostenpost te staan!


Heb jij wel eens nare ervaringen gehad met de distributieriem in jouw auto? Deel je ervaringen met onze volgers door een reactie achter te laten!

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.