eigen laadpaal

Een eigen laadpaal voor je elektrische auto: is dat rendabel?

Op dit moment rijden er dik 55 duizend (volledig) elektrische voertuigen rond op de Nederlandse wegen. Dat aantal neemt steeds verder toe. April dit jaar werden er 2.117 elektrische voertuigen verkocht, goed voor een marktaandeel van 6,4 procent in de totale autoverkopen.

Met de toename van de verkopen neemt ook het aantal laadpunten flink toe. In Limburg vind je op dit moment 1.233 (semi-)publieke laadpunten en nog eens 89 snellaadpunten. In totaal zijn er in Nederland circa 40 duizend laadpunten.

Laten we vooropstellen dat de aanschaf van een nieuwe elektrische auto op dit moment nog een behoorlijke investering is. Elektrische auto’s zijn nu eenmaal betrekkelijk duur in aanschaf in vergelijking met hun evenknieën op brandstof. Die extra investering begin je natuurlijk wel terug te verdienen als je gaat rijden, door besparingen op je brandstof- én onderhoudskosten. Die besparingen lopen al snel op als je jouw elektrische auto thuis oplaadt.

Dus vroeg ik mij af: is de aanschaf van een eigen laadpaal rendabel? Wat kost het en wat is de terugverdientijd?

Duizend euro besparing per jaar

De gemiddelde rijder bespaart ongeveer duizend euro per jaar op brandstofkosten door elektrisch te rijden. Wat je precies bespaart, hangt onder andere af van waar je jouw auto oplaadt. Er zijn namelijk behoorlijke prijsverschillen tussen de verschillende oplaadpunten. Bij sommige pompstations zie je snellaadpalen, die je elektrische auto in circa een half uur opladen. Zoals ik al schreef, vind je er daar in Nederland op dit moment minder dan honderd van. Bovendien is dit de duurste manier van laden. De (semi-)publieke, of openbare laadpalen, kom je veel vaker tegen. Maar daarmee is nog niet gezegd dat deze altijd tot je beschikking staan.

Eigen laadpaal kan rendabel zijn

Als je wilt laden wanneer jij dat wilt, zul je zelf een laadpaal moeten aanschaffen. Bovendien is dit de goedkoopste manier van elektriciteit ‘tanken’. Zeker wanneer je zonnepanelen op je dak hebt. Maar is een eigen laadstation geen enorme investering? Nou, dat valt best mee. Voor rond de 500 euro heb je al een mobiele laadkabel. Wandmodellen zijn wat duurder en voor een echte laadpaal betaal je rond de 1.500 euro. Dat is trouwens nog exclusief de installatiekosten. Wat je precies kwijt bent, ligt onder andere aan het laadvermogen en de extra functionaliteiten van de paal. Zo geven ‘slimme’ laders je inzicht in je energieverbruik en kun je ze programmeren om te profiteren van het voordelige nachttarief voor stroom.

Terugverdientijd laadpaal 7 à 8 jaar

Het is lastig om te zeggen hoelang het duurt voordat je de aanschafkosten van je eigen laadpaal hebt terugverdiend. Het tarief voor elektriciteit, verbruik van je accu en de kilometers die je jaarlijks aflegt zijn allemaal factoren die hierop van invloed zijn. In het algemeen kun je zeggen dat je na grofweg 7 à 8 jaar geld begint te verdienen ten opzichte van laden bij een openbaar laadpunt. Als je het vergelijkt met rijden op benzine, heb je de investering er al véél eerder uit. Daarnaast profiteer je natuurlijk van het gemak van een eigen laadstation.

Let op bij de aanschaf van een laadpaal

Niet elk type laadpaal is geschikt voor elke auto. Bovendien is niet elke meterkast berekend op de hoogste vermogens (22 kW) die laadpalen kunnen leveren. Dit zijn zaken om rekening mee te houden bij de aanschaf van een laadpaal. Je wilt immers ook niet dat je stoppen doorslaan of dat je, wanneer je auto laadt, binnenshuis zonder stroom komt te zitten. Een laadpaal thuis is een uitkomst voor iedereen die niet afhankelijk wil zijn van openbare oplaadpunten. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je thuis over een eigen parkeerplaats of oprit én een geschikte meterkast beschikt.


Rijd jij al elektrisch? En heb jij een eigen laadpaal voor je deur? Deel je ervaringen met onze volgers!

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.