Onze tips voor met een automaat rijden in de sneeuw
Met een automaat rijden in de sneeuw gaat net wat anders dan met een schakelwagen. Lees in deze blog hoe je met een handgeschakelde auto in de sneeuw moet rijden. Sneeuw en een automaat gaan niet zo goed samen, omdat je minder goed voelt of je grip hebt. Het belangrijkste dat je moet weten bij het rijden met een automaat in de sneeuw is dat je niet in neutraal moet rijden. Voor meer tips en uitleg over in de sneeuw rijden met een automaat lees dan dit artikel.
Gladheid is verraderlijk
Bij sneeuw op de weg of gladheid is een automaat rijden gevaarlijker, omdat je niet goed kunt aanvoelen of en wanneer je grip op de weg hebt. Het strooien van zout en de wegen vrij maken, helpt hierbij. Dit werkt echter alleen, wanneer tijdig gestrooid is en wanneer er van tevoren ander verkeer overheen is gereden. Omdat een automaat zelf koppelt en je dus niet voelt of je grip hebt, kun je met een automaat minder goed anticiperen op de gladheid.
Automaat en sneeuw: winterstand aan
Een automaat rijden in de sneeuw hoeft geen problemen op te leveren, wanneer je je aan een aantal basisregels houdt. Het beste is bijvoorbeeld om niet in neutraal (N) te rijden, maar de winterknop in je automaat in te drukken. Deze winterstand zorgt er namelijk voor dat de motor van de auto later schakelt. Dit is met name handig als je pas op weg gaat.
Inspelen op winters weer belangrijk
Rijd in ieder geval rustig en probeer te anticiperen. De controle van je auto gebeurt via je gaspedaal en wanneer je naast de drive (D) stand nog andere versnellingen hebt, gebruik die dan om controle te houden over de snelheid van je auto als je daalt.
Gas geven met mate
Met een automaat in de sneeuw rijden houdt in dat je ook voorzichtig gas moet geven en voorzichtig de rem moet loslaten. Bij beide is het aan te raden om langzaam en gecontroleerd te handelen. Een automaat remt daarbij een stuk minder snel. Het is dus hierbij ook van belang te anticiperen en eerder dan normaal al te starten met remmen. Houd ook een ruime afstand van je voorganger.
Wat te doen met start/stop systeem?
Wanneer je met een automaat gaat rijden in de sneeuw, kun je het start/stop systeem gewoon actief laten. De motor zal alleen uitgeschakeld worden, wanneer dit verantwoord is. Dit motor management is eigenlijk een smart system dat erop let, wanneer je onderweg bent, of het veilig is om de motor uit te schakelen of niet. Hier hoef je zelf niet op te anticiperen; dit gebeurt automatisch.
Welke banden bij automaat in sneeuw?
In dit artikel leggen we uit waarom winterbanden aan te raden zijn bij rijden in de sneeuw en wat de risico’s zijn van rijden met zomerbanden. Geldt dit echter ook voor met een automaat rijden in sneeuw? Juist, omdat je bij een automaat beter moet anticiperen is het bij dit type auto’s belangrijk dat je over winterbanden beschikt. Deze banden zijn zeker aan te raden, wanneer je veel met je auto op pad bent en flinke afstanden moet rijden. Ze bieden namelijk extra grip bij gladheid. 4-seizoensbanden kunnen bij een automaat ook, want deze hoef je niet te laten vervangen na de winter. Dit bespaart je extra kosten voor bijvoorbeeld de opslag van je winterbanden. Lees in dit artikel meer over de opslag van je winterbanden.
Related Posts
Wat zijn de kosten van elektrisch laden?
By Nina Geuskens |
Er worden steeds meer elektrische en hybride auto’s gereden, waardoor er steeds meer behoefte is aan oplaadmogelijkheden. Je elektrische auto…
Een auto huren voor een maand? Ontdek de mogelijkheden!
By Nina Geuskens |
Een auto huren voor een maand kan een ideale oplossing zijn, wanneer je tijdelijk flexibel vervoer nodig hebt, zonder vast…
Waar kun je gratis parkeren in Venlo?
By Nina Geuskens |
Je hebt besloten om in het weekend een auto te huren in Venlo, waarmee je dan ook de binnenstad gaat bezoeken….