Voorkom een schadeclaim van je autoverhuurbedrijf
Het is – natuurlijk – de bedoeling dat je een huurauto of huurbus in dezelfde staat terugbrengt als waarin je ‘m meenam. Maar wat als jij als huurder daarover van mening verschilt met het autoverhuurbedrijf? Wie trekt dan aan het kortste eind?
‘Dat’ krasje
Je hebt net je huurauto afgeleverd bij het autoverhuurbedrijf. Je bent er zeker van dat je deze zonder beschadiging hebt terugbezorgd. Of je weet zeker dat dat krasje er al op zat. De verhuurder is daar echter niet zo zeker van. Hij claimt dat jij als huurder aansprakelijk bent voor de schade.
Vóór dat je de huurauto meenam, heb je nog vlug een rondje gelopen rond de auto. Je kwam tot de conclusie dat de auto onbeschadigd was. Dat ene kleine krasje, daar zal toch niemand over vallen? Bovendien zullen ze er wel van weten.
Helaas komen dit soort scenario’s wel degelijk in de praktijk voor. Geloof ons. We kennen de verhalen van klanten van andere autoverhuurbedrijven. Hoe voorkom je dat de verhuurder een onterechte claim van honderden of zelfs duizenden euro’s bij jou neerlegt? Wij geven je drie tips.
Tips
1 – Controleer je auto minutieus op alle krasjes en deukjes, zowel de kleine als de grote. Doe dat vóór je het terrein afrijdt. Vergeet hierbij het interieur niet! Meld alle schade die je ziet op het schadeformulier en vraag om een kopie hiervan.
2 – Als back-up maak je van elke schade een foto met je smartphone. In de bestandseigenschappen van de foto kun je de datum en tijd zien. Handig als bewijs dat er sprake is van een bestaande schade. Zorg er toch voor dat er een herkenbare achtergrond op de foto te zien is. Daaruit je kunt afleiden dat de foto op het terrein van het autoverhuurbedrijf is genomen. Detailfoto’s zijn niet nodig. Maak een foto van de voorkant, zijkanten, achterkant en het dak. Met de HD-camera’s die tegenwoordig op je telefoon zitten, kun je inzoomen en zelfs het kleinste krasje zien.
3 – Autoverhuurbedrijven leggen de verantwoordelijkheid in feite bij jou. Je krijgt de sleutel en kunt zó met de auto van het terrein afrijden. Vaak kijkt er bij het terugbrengen ook niemand op of om naar de auto. Althans niet direct. Als de volgende huurder echter een schade ontdekt die er vermoedelijk nog niet was, word jij erop afgerekend. Ook al heeft de auto nog dagen op het terrein gestaan. Maak daarom ook na het terugbrengen van je huurauto foto’s. Zo kun je bewijzen dat je de auto in dezelfde staat hebt teruggebracht.
Doorloop bovenstaande drie stappen en voorkom onterechte schadeclaims! Veilig en betrouwbaar een auto huren in de regio Urmond? Dat kan bij Adrem!
Related Posts
Een auto huren voor een maand? Ontdek de mogelijkheden!
By Nina Geuskens |
Een auto huren voor een maand kan een ideale oplossing zijn, wanneer je tijdelijk flexibel vervoer nodig hebt, zonder vast…
Waar kun je gratis parkeren in Venlo?
By Nina Geuskens |
Je hebt besloten om in het weekend een auto te huren in Venlo, waarmee je dan ook de binnenstad gaat bezoeken….
Auto huren zonder creditcard? Dit moet je weten
By Nina Geuskens |
Een auto huren kan een handige optie zijn in Nederland, maar ook bij vakantie in het buitenland. Veel autoverhuurders vragen…