Rare snijboon
Ik help mijn moeder met snijbonen malen.
Aan de bovenkant stop ik een snijboon in de maler.
Ik draai en aan de achterkant komt de snijboon in stukjes in de pan.
Dat kan efficiënter, vind ik. Ik stop drie snijbonen samen in het apparaat. De bonen worden netjes gemalen. Bij acht bonen tegelijk loopt de hele zooi vast.
Als er teveel auto’s tegelijk op de weg rijden, loopt het ook vast. Veel mensen vinden files het grootste mobiliteitsprobleem van deze tijd.
Maar is dat wel zo?
Bestaat het fileprobleem omdat het zoveel kost?
De economische schade is ongeveer € 4 miljard per jaar. Dat schrijft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Hoe ze dat uitrekenen? Een tientje per uur voor iedereen die in de file staat. Er staan natuurlijk dure piefen in, maar ook mensen die niks kosten.
Die € 4 miljard is trouwens veel minder schade dan wat ongevallen kosten. Die zijn € 17 miljard per jaar. En ook minder dan de milieuschade van files. Die is € 11 miljard (KiM, 2019). Als je alle vrijwilligers uit de file haalt is de schade nog maar € 1 miljard. Dat is voor de stilstaande vrachtwagens die natuurlijk niet voor hun lol in de file staan.
Stel: de overheid tovert alle files weg. Dan besparen we € 1 miljard. Maar alle wegen zó veilig maken dat er geen ongelukken meer gebeuren levert € 17 miljard op. Dan weet ik wel wat ik moet kiezen.
De kosten zijn dus het probleem niet.
Wat is dan wel het fileprobleem?
Rode remlichten flitsen aan.
De auto daarnaast zet zijn alarmlichten aan.
File.
Shit, later thuis dan je dacht.
Net als Max Verstappen kun je proberen om toch vooraan te komen. Links en rechts inhalen, zo af en toe een stukje vluchtstrook pakken. Ben je misschien toch wat eerder thuis dan die domme schapen die allemaal stil blijven staan.
Of je kapot ergeren aan de mafkezen die doen alsof ze Max Verstappen zijn. Steeds van rijstrook wisselen, anderen afsnijden. Wat een idioten.
Je kunt dus kiezen: Jezelf ergeren. Of je aan anderen ergeren.
Je kunt ook denken: ‘Ach dan hoef ik dat gras nog even niet te maaien als ik thuiskom.’ Wat is er nu mooier dan even niks te hoeven? Oké je kunt ook geen kant op, maar dat is misschien wel het mooie van een file. Niemand doet je wat, het is tijd voor jezelf.
Dus: file niet meer als probleem ervaren. Dan is de file niet opgelost, maar het fileprobleem wel.
Bestaat het fileprobleem in de toekomst ook nog?
Mercedes heeft Duitse goedkeuring gekregen voor hun systeem dat rijden zonder handen aan het stuur mogelijk maakt. Oké, nog niet met 130 op de linkerbaan. Maar het is een begin. Het gaat om een systeem dat helemaal autonoom kan rijden tot 60 km/u. Volgens Mercedes handig in bijvoorbeeld spitsverkeer. De auto neemt het rijden dan volledig van je over zodat jij je kunt richten op dingen die je belangrijker vindt dan rijden.
Dan wordt filerijden helemaal prima. Je hoeft je niet te ergeren én je kunt ondertussen wat anders doen.
Maar ik ben helemaal geen zen autorijder.
Stel dat er geen files meer bestaan. Dan scheur jij in een rechte lijn naar je werk, en acht uur later weer terug. Dat lijkt misschien geweldig maar dat is het natuurlijk helemaal niet. Altijd op tijd op je werk, altijd op tijd thuis. Nooit meer tijd voor jezelf. Geen tijd om in je neus te peuteren, te flirten met degene in de auto naast je of naar je eigen muziek te luisteren.
Ik heb helemaal geen Mercedes waarmee je zonder handen kunt rijden.
Dat is ook helemaal niet nodig. Ga naar onze website. Reserveer daar een Hyundai Kona. Deze auto heeft adaptieve cruisecontrol. In de file kan hij zelf remmen en optrekken.
Luister naar de radio en zoek een mooie file uit. Liefst één in Duitsland, dat is niet zo ver.
En als je wordt afgesneden in de file? Dan denk je: ach, rare snijboon.
Related Posts
Waar kun je gratis parkeren in Venlo?
By Nina Geuskens |
Je hebt besloten om in het weekend een auto te huren in Venlo, waarmee je dan ook de binnenstad gaat bezoeken….
Auto huren zonder creditcard? Dit moet je weten
By Nina Geuskens |
Een auto huren kan een handige optie zijn in Nederland, maar ook bij vakantie in het buitenland. Veel autoverhuurders vragen…
Waar kun je gratis parkeren in Maastricht?
By Frits Pieper |
Parkeren in Maastricht is voor veel bezoekers van de stad een doorn in het oog. Of je nu met je…