Hier rijden miljoenen mensen langs
‘Hier rijden miljoenen mensen langs!
Jouw reclame komt wel 10 keer per uur in beeld!
Elk uur, van 6 uur ‘s ochtends tot diep in de avond!’
De advertentieverkoper komt uitroeptekens te kort om mij uit te leggen dat ik een geweldige deal ga missen als ik nu niet verder naar hem luister. Dat zou ik heel graag willen: niet langer naar zijn onzin luisteren… Maar ik ga hem eerst even laten zweten.
Want ik ben het spuugzat.
Waarom maakt dit bedrijf geen notitie in hun systeem dat ze mij beter niet meer kunnen bellen?
Dat bijna elke verkoper nog tijdens het gesprek met mij ophangt, of onhoorbaar zachtjes in huilen uitbarst?
Onze telefonisten Adriëlle, Vincent, Fleur, Bart, Else en Micha weten het al lang.
Als dat bedrijf belt over reclame bij het vliegveld langs de A2, mogen ze de beller met alle plezier naar mij doorverbinden. Normaal liever niet, maar nu wel. Met een duivels genoegen sta ik de verkoper te woord.
Misschien ken je die advertentieverkopers van vroeger nog.
Die belden altijd tijdens het avondeten.
Mijn standaard antwoord was: ‘Momentje, mijn kind zit in bad. Ik ren even naar boven om te kijken of hij niet verdrinkt.’
Vervolgens legde ik de hoorn naast de telefoon en at ik rustig mijn bord leeg.
Was altijd leuk om na een kwartier te controleren of de verkoper nog aan de lijn zat te wachten: ‘Ja, het duurde wat langer, sorry! Mijn kind had in bad gepoept. O, wacht even! Ik zie dat mijn hond er nodig uit moet. Waarvoor bel je eigenlijk?’
Knappe verkoper die dan nog iets aan mij wist te verkopen.
Nou, de megascherm-langs-de-snelweg-verkopers doen daar wel aan denken. Wat een volhouders!
Het begint altijd zo (als de verkoper is doorverbonden):
‘Goedemorgen meneer Pieper, u spreekt met Marcel. Hoe gaat het met u? Ik heb een geweldige aanbieding voor u. Mag ik daar iets meer over vertellen?’
Tsja, wat zeg je dan? Wie wil er nu geen geweldige aanbieding?
Dus ik zeg: ‘Ja hoor, in geweldige aanbiedingen ben ik altijd geïnteresseerd. Wat biedt u aan?’
‘Kent u de reclamemast langs de A2 bij het vliegveld Maastricht-Aachen-Airport?’
‘Nee, nog nooit gezien, hoezo?’
‘Nou er hangt een heel groot scherm langs de snelweg dat je bijna niet kunt missen. Nou ja, u dus wel, maar bijna iedereen ziet het. En u kunt met Adrem Autoverhuur daar een prachtige advertentie op laten zien. Een vorige adverteerder is uitgevallen, dus ik heb nu een hele mooie plek voor u. Hoe vindt u dat?’
‘Lijkt mij geweldig. Ik heb het bord nog nooit gezien, maar als jij onze reclame daar laat zien vind ik dat een goed idee, als dat niet te duur is.’
‘Jullie advertentie komt 10 x per uur langs en is dan 6 seconden lang in beeld. Vanaf 6 uur ‘s ochtends tot middernacht! Er rijden miljoenen automobilisten langs de A2, dus er zijn zeker mensen die jullie advertentie zien. En dat voor een speciale prijs van € 750 voor een hele maand. Exclusief BTW. Alleen vandaag geldig.’
Wat een enthousiasme.
Die man is zo blij voor mij dat ik bijna meteen vraag waar ik mijn handtekening moet zetten.
Maar ho, wacht even.
Een foto die ze 6 seconden lang laten zien, en dat 10 keer per uur.
In een uur zitten 3600 seconden. Onze advertentie is dus 60 seconden zichtbaar. Per uur.
En dat nog niet eens de hele dag.
Ik vraag aan Marcel: ‘Jij bent verkoper. Kun jij rekenen?’
‘Ja, natuurlijk kan ik dat!’ roept hij. ‘Anders was ik hier nooit verkoper geworden.’
‘Als ik 10 keer per uur 6 seconden lang te zien ben, en dat 16 uur per dag, hoeveel procent van een dag is dat dan?’
‘Ja, dat kan ik zo niet zeggen’ antwoordt Marcel. ‘Dat zou ik uit moeten rekenen.’
‘Nou, doe maar even’ zeg ik. Maar Marcel heeft blijkbaar geen rekenmachine bij de hand.
‘Rekenmachine op je mobiel?’ probeer ik nog. Maar blijkbaar mag Marcel zijn mobiel niet gebruiken tijdens zijn werk.
Jammer.
‘In elk geval bent u behoorlijk zichtbaar op de reclamemast langs de A2 voor miljoenen mensen die daar langsrijden.’ Marcel houdt wel vol.
Mooie samenvatting van zijn kletsverhaal.
Ik vertel hem: ‘Beste Marcel, het geeft niks hoor. Niet elke ondernemer die jij aan de telefoon krijgt, zal dit in de gaten hebben. Maar 6 seconden lang, 10 keer per uur en dat 16 uur per dag is 1,66% van een dag in beeld op jouw reclamemast.
Dat is niet zo veel.
Of, beter gezegd: dat is idioot weinig.
Marcel, als jij 1,66% van een dag op je werk zou zijn, ben je dan behoorlijk zichtbaar voor je baas, of behoorlijk onzichtbaar?’
‘Tuut-tuut-tuut.’
Ach, Marcel heeft opgehangen.
Wat jammer nou.
Wil jij meer zichtbaar zijn in deze wereld? Ga dan alsjeblieft niet mee in de lulverhalen van verkopers die jou iets proberen wijs te maken. Pak een rekenmachine of denk zelf na.
Weet je wat je ook kunt doen voor die 750 piek?
Een maand lang een auto huren.
Teken een grote middelvinger op de achterruit en zet je boodschap daarnaast.
Zichtbaarheid gegarandeerd, tijdens alle 2000 km die bij de prijs zijn inbegrepen.
24 uur per dag, 30 dagen lang.
Related Posts
Je auto valt uit tijdens rijden: wat moet je doen?
By Nina Geuskens |
Het is een van de engste situaties waar een bestuurder mee te maken kan krijgen: je rijdt op de weg…
Mag je rijden zonder kentekenbewijs?
By Nina Geuskens |
Het kentekenbewijs is een cruciaal document dat aantoont dat een voertuig officieel geregistreerd is en voldoet aan de wettelijke eisen….
Nieuwe automerken in Nederland
By Nina Geuskens |
De automarkt evolueert voortdurend en 2024 brengt een reeks nieuwe automerken op de markt, die klaarstaan om de auto-industrie te…