’10 voor 2’ niet meer van deze tijd

Tijdens je rijlessen heeft je rij-instructeur je waarschijnlijk geleerd het stuur vast te houden in de tien-voor-tweepositie, een verwijzing naar de tijdsaanduiding op een analoge klok. Die visie is inmiddels achterhaald. 

Met je handen in deze positie is je voertuigcontrole niet optimaal. In het geval van een ongeluk neemt de kans op verwondingen toe met je handen op ’10 voor 2’. Dat laatste komt vooral door de airbag, waarmee elke moderne auto is uitgerust. Wie bij de tijd wil zijn, houdt zijn handen daarom liever in de kwart-voor-driepositie. Door je handen zo ver mogelijk uit elkaar te plaatsen, wat je met deze positie doet, heb je maximale voertuigcontrole.

Handje aan het stuur

Je ziet ook veel mensen met slechts één hand aan het stuur. Vooral bestuurders van handgeschakelde auto’s hebben hun rechterhand vaak voortdurend op de versnellingspook. Dit is een ronduit gevaarlijke gewoonte. Je zou je hand eigenlijk alleen van het stuur moeten halen om te schakelen. Sommige mensen zie je ook wel eens rijden met beide handen boven op of helemaal onder aan het stuur. Dit is mogelijk nog gevaarlijker dan rijden met één hand, omdat je zo minimale controle hebt. Een andere gevaarlijke gewoonte is het plaatsen van je handen op de naaf of spaken van het stuurwiel. Deze ‘luie’ manier van rijden mag dan wel comfortabel zijn, maar vertraagt je reactietijden wanneer je moet anticiperen op een onverwachte situatie.

Kwart voor drie

kwart voor 3

Voor maximale voertuigcontrole en veiligheid positioneer je je handen dus op ‘kwart voor drie’, wat helemaal niet zulke grote verandering is ten opzichte van wat je tijdens je rijlessen hebt geleerd. Zo rijd je, zeker in moderne auto’s met betrekkelijk kleine stuurwielen, stuurbekrachtiging en airbags, het veiligst.


Is jouw handpositie op het stuur nog van deze tijd? Of rijd jij nog met je handen op ’10 voor 2’? Zo ja, ga je dat veranderen na het lezen van dit artikel?

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.