zomerbanden

Maximumsnelheid in de bebouwde kom omlaag: goed idee?

De autobranche pleit voor een verlaging van de maximumsnelheid van 50 km/u naar 30 km/u in de bebouwde kom. Is dat een goed idee of niet?

Initiatief RAI, gesteund door VVN

De RAI Vereniging, voluit ‘Rijwiel- en Automobiel Industrie’, een grote belangenbehartiger in de mobiliteitsbranche, pleit ervoor om de maximumsnelheid in de bebouwde kom te verlagen van de gangbare 50 km/u naar 30 km/u. Ze worden daarin gesteund door Veilig Verkeer Nederland (VVN). De RAI wil daarmee niet alleen de verkeersveiligheid vergroten, maar ook geluidsoverlast tegengaan.

Daling verkeersdoden binnen bebouwde kom

Hoewel het aantal verkeersdoden binnen de bebouwde kom de afgelopen jaren is gedaald, is het aantal gewonden en het totale aantal verkeersslachtoffers gestegen. Dat is volgens RAI-voorzitter Steven van Eijck, naast een toename van het totale aantal verkeersdeelnemers, te wijten aan de explosie van het e-bikes en andere elektrische voertuigen op de weg.

70 procent ongelukken in 30 km-zones

Dat 70 procent van de verkeersongelukken plaatsvindt binnen 30-kilometerzones – en dus ‘slechts’ 30 procent op wegen waar je 50 km/u mag – lijkt het pleidooi niet te helpen. Maar dat komt volgens Van Eijck vooral door onvoldoende handhaving – en het feit dat ‘we’ ons in 30-kilometerzones niet aan de snelheid houden. Hij zegt dat de nieuwe snelheidslimiet zou moeten worden gehandhaafd door verkeersremmende maatregelen en cameratoezicht. Iets wat gemeenten behoorlijk op kosten zou jagen.

bus huren maastricht, bestelbus huren in Maastricht

Algemene snelheidsverlaging beetje belachelijk

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen vindt, net als wij, dat 30-kilometerzones in woonwijken een prima idee zijn, maar dat een algemene snelheidsverlaging in de bebouwde kom niet nodig is. Met 30 km/u over de Noorderbrug in Maastricht is een raar idee.

Wat ons betreft kun je beter per situatie bekijken of 30 km/u dan wel 50 km/u een betere maximumsnelheid is. Die beslissing ligt bij gemeenten, die waar ze willen, een 30 km-zone kunnen instellen.

Het idee achter de 30 km-zone is dat iedereen – voetgangers, fietsers, gemotoriseerd verkeer – veilig van dezelfde verkeersruimte gebruik moet kunnen maken. Waarom zouden ‘we’ 30 km/u moeten gaan tuffen in gebieden met aparte fietspaden en troittoirs? Of moeten gemeenten deze gebieden gaan herinrichten als 30 km-zone? Wij zien dat in ieder geval niet zitten. Wat vind jij?

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.