Gevolgen van de zelfrijdende auto

Frits Pieper
24 okt 2016

Woensdag 10 januari 2029

¨Plok¨

Berichtje op mijn telefoon van mijn persoonlijke robot assistent.

Ik lees:

¨Hoe ga je morgen naar je werk? Moet ik een auto bestellen of ga je fietsen? Weersverwachting: 5 graden, grotendeels droog.¨

Dat is waar ook.

Op donderdag werk ik altijd.

Op andere dagen niet meer. Dat is gelukkig niet meer nodig. De meeste mensen werken nog maar 1 of 2 dagen per week.

Ik tik mijn telefoon aan en zeg: ¨Bestel maar een auto. Ik moet morgenmiddag nog naar Kerkrade, ook met een auto. Alleen. Kun je dat regelen?¨

Natuurlijk kan mijn assistent dat regelen. Hij doet al een paar jaar niet anders. Hij kent mijn agenda, en geeft mij op tijd door wat ik moet doen of wat ik kan kan kiezen.

Reizen gaat anders dan een paar jaar geleden. Toen iedereen nog een eigen auto had. Of zelfs twee of drie.

Van die auto’s waar je zelf in moest sturen en gas geven en remmen. Waarbij je je telefoon op de voorruit plakte om te kijken waar je heen moest sturen. Wat kostte dat veel tijd zeg! Afspraken waren moeilijk te maken, want je wist nooit of je onderweg een file tegenkwam.

Er is in korte tijd veel veranderd. Met de auto’s van vroeger mag je niet meer op de openbare weg rijden. Veel te gevaarlijk. Er zijn nog wel een paar reservaten waar je met deze auto’s kunt rijden. Voor mensen die er maar moeilijk afscheid van kunnen nemen.


Gevolgen van de zelfrijdende auto

Terug naar 2016.

De zelfrijdende auto.

Die is dichterbij dan je denkt. De ANWB heeft er dit jaar al een aantal op de A2 uitgeprobeerd. In dit filmpje kun je de eerste exemplaren van Mercedes, BMW, Volkswagen, Audi, Tesla, Mini en Hyundai zien: ANWB test zelfrijdenden auto. Voorlopers van wat de zelfrijdende auto moet gaan worden.

In dit filmpje kun je zien wat het betekent om te rijden zonder handen:

Wat gaat dit betekenen voor ons? Het leuke van nadenken over de toekomst is, dat je het eigenlijk nooit fout kunt hebben. Niemand kan jou vertellen hoe het precies zal gaan, maar erover fantaseren vind ik altijd leuk.

Maar als dit soort auto’s op de markt komt, zullen de veranderingen groot zijn. Ik zet er een paar op een rijtje.

1. Veiligheid en gemak

Zelfrijdende auto’s zullen naar verwachting minder ongelukken maken, of zelfs helemaal geen. Verreweg de meeste ongelukken die vandaag gebeuren, worden veroorzaakt doordat mensen afgeleid zijn, of omdat er alcohol in het spel is. Daar heeft de zelfrijdende auto geen last van.

Files worden vooral veroorzaakt door ongevallen (als mensen te laat remmen), of omdat mensen te vroeg remmen waardoor de achterliggers schrikken. Een zelfrijdende auto zal op tijd remmen omdat er continu rekening wordt gehouden met de voorliggers en achter de auto rijdende voertuigen.

Ons gemak zal groter worden. In plaats van je je te ergeren aan andere weggebruikers heb je onderweg tijd om te lezen, films te kijken of zelfs te slapen.

2. Veranderingen in steden en autobezit

Onze steden kunnen volledig anders worden ingericht. Veel gemeenten denken na hoe zij autostromen moeten begeleiden en parkeerterreinen moeten plannen om de binnensteden goed bereikbaar maar ook leefbaar te houden. Met een zelfrijdende auto rijd je straks naar de stad, maar stuur je de auto na aankomst natuurlijk weer weg naar een plek waar hij gratis kan parkeren. Toch niet in zo’n dure parkeergarage?

Het is de vraag welke rol het openbaar vervoer gaat spelen. Nemen we straks nog een trein als een zelfrijdende auto ons precies naar onze gewenste bestemming kan brengen? Kunnen alle spoorwegen niet beter geasfalteerd worden?

Dan komt ook de vraag of we zelf wel zo’n zelfrijdende auto moeten of willen hebben. Het grootste deel van ons huidig wagenpark staat de meeste tijd stil. De auto wordt vooral gebruikt voor woon-werk verkeer. Dat betekent dat de auto vrijwel elke nacht en overdag de hele dag stil staat: gemiddeld 23 van de 24 uur die in een dag zitten! Eigenlijk jammer van de kosten en de energie om een auto te ontwikkelen en te maken. Als we een auto gaan delen, kunnen meer mensen (natuurlijk wel op verschillende tijdstippen) gebruik maken van dezelfde auto.

Er zijn veel voorbeelden waarbij auto’s nu al gedeeld worden. Uber gebruikt auto’s als taxi, BlaBlaCar deelt autoritten, met SnappCar kun je je eigen auto verhuren.

3. Beroepen die verdwijnen

Als zelfrijdende auto’s op de weg komen, zal dat enorme gevolgen hebben voor heel veel beroepsgroepen. Ik zet er een paar voor je op een rij:

  • Autoverzekeringen zullen niet meer door particulieren hoeven worden afgesloten. Het is waarschijnlijk dat autofabrikanten verantwoordelijk worden gesteld voor ongevallen. Zij zullen de zelfrijdende auto dus moeten verzekeren.
  • Schadeherstellers zullen weinig tot geen werk meer hebben als er (bijna) geen ongelukken meer gebeuren.
  • Autorijscholen zijn niet meer nodig als iedereen in een zelfrijdende auto rijdt. Waarom zou je nog een rijbewijs gaan halen?
  • Taxi’s zoals we die nu gewend zijn, worden overbodig. Waarom zou je nog een taxi nemen als je ook een zelfrijdende auto kunt bestellen?
  • Parkeergarages worden overbodig. Er zullen grote parkeerterreinen buiten de stad worden aangelegd.
  • Koeriers hoeven niet meer zelf hun pakketten rond te brengen. Dat gebeurt door zelfrijdende auto’s of misschien wel met drones.
  • Vrachtwagenchauffeurs hoeven ook niet meer mee op een vrachtauto. Hoogstens helpen zij nog mee om de auto in- of uit te laden.
  • Treinmachinisten, conducteurs en buschauffeurs worden grotendeels overbodig.

Als je je fantasie gebruikt, kun je deze lijst vast wel aanvullen. Plaats gerust een reactie onder dit artikel!

Dat zal zo’n vaart niet lopen…

Als je denkt dat het niet zo snel zal gaan als ik hierboven schrijf, heb je misschien gelijk.

Persoonlijk denk ik dat de zelfrijdende auto veel dichterbij is dan wij denken. Afgelopen week presenteerde Tesla een filmpje van een zelfrijdende auto, die iemand naar zijn werk brengt. Op 2:30 stapt de passagier uit, en de auto zoekt zelf een parkeerplek en parkeert zichzelf.

Kun jij meer gevolgen bedenken die de zelfrijdende auto  op ons leven zal hebben? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Voor alle Adrem VIP Members die een reactie achterlaten hebben wij een speciale actie: deze week (24-10-2016 t/m 30-10-2016) EUR 10 korting op de huur van een auto of bestelbus!

2 reacties

  1. Stephan op 27 oktober 2016 om 08:40

    Er zullen altijd mensen blijven die zelf willen rijden. Verder zal moeten blijken of het veiliger en makkelijk is.

    • Frits Pieper op 27 oktober 2016 om 09:44

      Dat klopt Stefan. Het is alleen de vraag of we nog mogen rijden als bijna alle auto’s zelfrijdend zijn. Ik hoop dat er nog een paar reservaten overblijven waar je zelf mag rijden…

Laat een reactie achter





Related Posts

gratis parkeren in Venlo

Waar kun je gratis parkeren in Venlo?

Je hebt besloten om in het weekend een auto te huren in Venlo, waarmee je dan ook de binnenstad gaat bezoeken….

Lees meer »

geen creditcard voor auto huren

Auto huren zonder creditcard? Dit moet je weten

Een auto huren kan een handige optie zijn in Nederland, maar ook bij vakantie in het buitenland. Veel autoverhuurders vragen…

Lees meer »

gratis parkeren in Maastricht

Waar kun je gratis parkeren in Maastricht?

Parkeren in Maastricht is voor veel bezoekers van de stad een doorn in het oog. Of je nu met je…

Lees meer »