Met SnappCar je eigen autoverhuur beginnen
SnappCar: waar moet je op letten?
De laatste jaren zijn nieuwe initiatieven om een auto te huren of verhuren als paddestoelen uit de grond geschoten. Via onder andere SnappCar en MyWheels is het bijvoorbeeld mogelijk om je eigen auto te verhuren of een auto van iemand anders te huren.
Maar waar moet je allemaal op letten wanneer je je eigen autoverhuur begint via SnappCar?
Wat is Snappcar?
SnappCar is een online platform waar eigenaren van auto’s en mensen zonder auto elkaar kunnen vinden. Mensen die geen auto hebben maar er bijvoorbeeld wel een willen gebruiken voor een dagje of een weekend, kunnen er hier een huren (bijvoorbeeld van de buren!). Het idee voor dit platform komt van de ontdekking dat er in Nederland 8 miljoen auto’s gemiddeld 23 uur per dag stil staan!
De voordelen van SnappCar voor autobezitters
Het gebruik van SnappCar biedt veel voordelen voor autobezitters die zelf niet vaak in hun eigen auto rijden, maar deze vaak stil voor de deur hebben staan. Hieronder de belangrijkste voordelen van SnappCar op een rij.
Besparen op vaste maandelijkse kosten
Als autobezitter kun je flink op je kosten besparen wanneer je niet veel in je eigen auto rijdt. Je hebt namelijk veel maandelijkse kosten ongeacht je nou wel of niet in de auto rijdt. Zo betaal je iedere maand de autoverzekering, wegenbelasting en een parkeervergunning voor je auto. Door de auto te verhuren op de dagen dat je deze zelf niet gebruikt, verdien je geld om deze maandelijkse kosten te kunnen dekken.
Je bepaalt zelf de verhuurprijs
Bij SnappCar bepaal je zelf de prijs die je wilt hebben voor het verhuren van je auto. Huurders betalen aan SnappCar €10 per dag, hier zijn de verzekering en de bemiddelingskosten bij inbegrepen. Als verhuurder betaal je 17,5% commissie van het bedrag waarvoor je de auto verhuurt. Afhankelijk van hoe vaak je de auto verhuurt, kun je dus wat extra geld bijverdienen.
Je bepaalt zelf wie in jouw auto rijdt
Als autobezitter ben je bij SnappCar niet verplicht om elk huurverzoek te accepteren. Huurder en verhuurder moeten allebei akkoord gaan. SnappCar kan jou als autobezitter dus niet verplichten om je auto te verhuren wanneer deze te huur staat.
Bij SnappCar is de auto All-risk verzekerd
Bij elke verhuurtransactie wordt de auto automatisch verzekerd tegen diefstal, vernieling, schade en aansprakelijkheid voor heel Europa. Dat betekent dus wanneer je de auto verhuurd aan iemand die voor een langere periode naar het buitenland gaat, jij je dus geen zorgen hoeft te maken over de verzekering. Ook medepassagiers zijn meeverzekerd.
Let wel op dat je jouw eigen autoverzekeraar inlicht wanneer je je auto gaat verhuren via SnappCar, dit is verplicht.
Zijn er ook nadelen?
Omdat SnappCar als bemiddelaar optreedt in het verhuren van auto’s, zijn er nog meer factoren waar je als huurder en verhuurder van afhankelijk bent voordat je een auto kunt huren.
Beperkt aanbod buiten de randstad
Zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond dat het aanbod van auto’s buiten de randstad op sommige momenten tegen kan vallen. Dit betekent dat er niet altijd op iedere plek een auto beschikbaar is om te huren.
Last-minute huren is soms lastig
Wanneer je als huurder een verzoek doet via SnappCar om een auto te huren, dan blijf je afhankelijk of de verhuurder van de auto hier op reageert. Het komt geregeld voor dat er pas na een aantal dagen op je huurverzoek wordt gereageerd, dit zorgt voor een hoge mate van onzekerheid bij het huren van een auto vlak voordat je deze nodig hebt.
Mogelijk risico bij schade aan ander
Ook al is er een extra verzekering bij de prijs inbegrepen, als autobezitter loop je een risico wanneer de huurder schade veroorzaakt aan een ander. De kans bestaat dat de verzekeraar van het slachtoffer het bedrag (tijdelijk) op jou persoonlijk komt verhalen. Dit komt omdat deze verzekeraar een aansprakelijkstelling naar jouw verzekeraar stuurt op basis van de gegevens van het RDW (deze is niet vermeld op de extra verzekering van SnappCar).
Huurverzoeken kunnen worden afgewezen
Voor de autobezitter is dit duidelijk een voordeel, je hoeft niet ieder huurverzoek te accepteren waardoor je zelf kunt bepalen wie er in jouw auto rijdt. Voor de potentiële huurder van de auto is dit wel degelijk een nadeel, omdat je er niet vanuit kunt gaan dat je de auto ook daadwerkelijk kunt huren. Wanneer je dus een huurverzoek indient via SnappCar weet je dus nog niet zeker of je de auto ook inderdaad kunt gebruiken.
Lees ook onze complete vergelijking van alle services voor autodelen.
SnappCar groeit!
SnappCar maakt handig gebruik van de laatste trends in startup land. Zo gebruiken zij bijvoorbeeld crowdfunding om geld op te halen om het bedrijf te laten groeien. Nieuwe features op de website of internationale groei, ze zijn er maar druk mee. Zo heeft SnappCar onlangs een Deense concurrent overgenomen en zijn er concrete groeiplannen voor andere landen in Europa.
Heb je verder nog een vraag of opmerking over de verschillen tussen het huren van een auto via SnappCar of traditionele autoverhuurders? Plaats hieronder jouw reactie.
5 reacties
Laat een reactie achter
Related Posts
Waar kun je gratis parkeren in Venlo?
By Nina Geuskens |
Je hebt besloten om in het weekend een auto te huren in Venlo, waarmee je dan ook de binnenstad gaat bezoeken….
Auto huren zonder creditcard? Dit moet je weten
By Nina Geuskens |
Een auto huren kan een handige optie zijn in Nederland, maar ook bij vakantie in het buitenland. Veel autoverhuurders vragen…
Waar kun je gratis parkeren in Maastricht?
By Frits Pieper |
Parkeren in Maastricht is voor veel bezoekers van de stad een doorn in het oog. Of je nu met je…
Snappcar is toekomst! Ik geloof helemaal dat dit het gaat worden en hoop echt dat ze het overleven. Sharing = caring! Bezit zal steeds minder belangrijk worden!!!
Ik wil nog steeds graag een eigen auto bezitten. Vertrouw het niet als anderen eraan gaan zitten. Daarom zal het nooit helemaal de toekomst worden! Er zijn altijd mensen zoals ik die waarde hechten aan bezit
Beste Hugo,
Ik deel met jouw dezelfde mening. Delen is de toekomst niet alleen voor moderne auto’s maar bijv. ook voor oldtimers. Recent startte wij een nieuwe autodeelplatform voor oude auto’s voor feestelijke gelegenheden voor meer informatie: loyaltyride.nl Vele enthousiasten verhuurders en huurders, er is immers niks mooier dan dit toch?
Mvg, Seth
De informatie in dit artikel is allemaal wel erg verouderd. Het artikel van de Consumentenbond is uit 2013. Ook is de commissie voor Snappcar niet 17,5% maar een vast bedrag per huurprijs (volgens mij iets van 5 euro). Zelf heb ik goede ervaringen met Snappcar, huur er regelmatig een auto omdat ik zelf alleen een fiets heb.
Beste Niels,
Hartelijk dank voor uw scherpe oog en pen. We hebben nog even onderzoek gedaan en zien inderdaad dat de informatie onjuist is. We duiken er nog even dieper in en zullen het bericht aanpassen.