Rijden in een onbekende auto

Als je een auto leent of huurt, verlopen de eerste kilometers in de nieuwe auto vaak onwennig. Waar moet je allemaal rekening mee houden als je overstapt van je eigen auto naar een leen- of huurauto?

Van de afmetingen tot de wegligging en het weggedrag: de ene auto is de andere niet. Tegen welke obstakels kun je allemaal aanlopen als je van auto switcht?

Hatchback/sedan

Als je een sedan rijdt en overstapt naar een hatchback, zul je er even aan moeten wennen dat je auto praktisch ophoudt bij je achterraam. Veel mensen vinden dat je met een hatchback makkelijker kunt fileparkeren dan met een sedan. Maar parkeer niet te dicht op een ander voertuig. Om in de bagageruimte van een hatchback te komen, moet je voldoende ruimte hebben om de achterklep te kunnen openen.

Ben je een hatchback gewend en stap je over naar een sedan? Dan moet je onder andere bij het keren en parkeren rekening houden met de extra lengte van de kofferbak. 

3-/5-deurs

Een ander verschil waar je tegenaan kunt lopen is een verschil in aantal portieren. Een sedan heeft altijd vier portieren. Een hatchback heeft er drie of vijf, waarbij de achterklep als derde of vijfde portier wordt gezien. Behalve dat een driedeurs hatchback er wat fraaier uitziet dan zijn praktischere evenknie met vijf deuren, zijn de voorportieren doorgaans iets groter dan bij de vijfdeurs variant. Iets om op te letten wanneer je naast andere voertuigen parkeert.

2WD/4WD

Veel mensen rijden tegenwoordig een vierwielaangedreven auto. Iets waar vroeger enkel terreinwagens mee waren uitgerust, maar wat je tegenwoordig ook steeds vaker ziet bij SUV’s, MPV’s, crossovers en zelfs kleinere modellen. Toch zijn de meeste auto’s in het A-, B- en C-segment tweewielaangedreven. Als je een 4WD gewend bent, kunnen de wegligging en het weggedrag van een 2WD even wennen zijn.

Handgeschakeld/automaat

Rijd je al een tijdje een automaat? Dan is een handgeschakelde auto misschien even wennen. Het omgekeerde gaat, zij het in mindere mate, natuurlijk ook op. Automaatrijders hebben in een handgeschakelde auto wellicht even moeite met de hellingproef, omdat ze de finesse in hun linkervoet missen. Andersom zullen bestuurders die normaal een schakelauto rijden even moeten wennen aan het ontbrekende koppelingspedaal in een automaat.

Bediening en instrumentarium

De basisbediening van elke auto is nagenoeg hetzelfde, al voelt sturen, koppelen, schakelen en remmen in elke auto anders natuurlijk. Groter zijn de verschillen in de bediening van de richtingaanwijzer, ruitenwissers en verlichting. Zorg ervoor dat je weet waar deze hendels zich bevinden en hoe ze precies functioneren. Ook het instrumentarium verschilt van model tot model en van merk tot merk.


Huur indien mogelijk een auto die qua type en bediening lijkt op je eigen auto. Heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste auto, bestelbus of personenbus? Neem contact met ons op en we helpen je graag op weg!

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.