Waarom elektrische auto’s voorlopig niet gaan werken
Het is zondagmiddag, een uur of 16:00.
Ik wordt gebeld op het noodnummer van Adrem.
Een klant die dit weekend één van onze nieuwe elektrische Hyundai Ioniqs heeft gehuurd, staat stil bij Maastricht Aachen Airport. Het navigatiesysteem van de auto geeft aan dat er een laadpaal moet zijn. Maar waar virtueel een laadpaal staat, is er in de echte wereld geen laadpaal te vinden. En de auto geeft aan dat er nog maar voor 5 km stroom is. Dat is niet genoeg om naar Maastricht te rijden…
Ik zoek snel op internet naar laadpunten bij of op de airport. Gelukkig, er zouden nog een paar laadpalen in de buurt moeten zijn. Ik geef de mogelijke adressen op, die binnen 5 km te bereiken zijn.
En deze huurder was nog wel zo enthousiast over elektrisch rijden!
Hij vond het geweldig om eens een nieuwe elektrische auto uit te proberen. Voorzien van de allerlaatste technische snufjes. Rijbaan assistent, adaptive cruise control, intelligente autopilot, leuk! De eerste stappen op weg naar zelfrijdende auto’s.
Hij hoefde alleen maar naar Eindhoven. Dat is 180 km op en af, dus uitstekend te doen binnen de 311 km die Hyundai aangeeft. Dat zou de actieradius volgens de nieuwe Europese standaard WLTP van deze auto moeten zijn.
NOT.
Onze huurder is op en neer naar Eindhoven geweest. Hij vertrok met een volle accu, en heeft 160 km met de auto gereden.
Hij strandt op de terugweg bij Maastricht Aachen Airport, nog maar 10 km van Maastricht.
Gelukkig vindt onze huurder een geschikte laadpaal. Gauw de auto opladen, en het laatste stukje naar Maastricht is zo gedaan.
O nee, laden duurt even.
Weet je hoe lang?
2 uur !!!!
Zo lang heeft de huurder moeten wachten om de laatste 10 km te kunnen rijden…
Wat denk je? Zou deze meneer nog een keer een elektrische auto willen huren?
NOT.
En met hem vele anderen.
Wij hebben een half jaar lang 2 spiksplinternieuwe elektrische Hyundai Ioniqs gehad. Van september 2019 tot en met februari dit jaar.
Het waren steeds de laatste auto’s die over waren als alle andere auto’s al waren verhuurd. Het lukte ons nauwelijks om deze auto’s te verhuren. Geen interesse!
Ze zijn soms wel verhuurd geweest.
Aan de moedige trendsetters van deze tijd. De meeste mensen waren ook best tevreden. Maar die hoefden geen 2 uur lang te laden voor de laatste 10 km.
Met een bezettingsgraad van nog geen 10% waren het dikke, vette verliesgevers. (De meeste auto’s halen bij ons een bezettingsgraad van 70% of meer).
Met een enorme schop onder hun schone elektrische kont zijn deze auto’s gelukkig weer ingeleverd bij de leasemaatschappij.
Dus als je een enorme idealist bent, reserveer dan vooral een elektrische auto.
Je krijgt dan een vriendelijke mail terug dat deze auto voorlopig even niet beschikbaar is.
Gelukkig zijn er nog genoeg alternatieven.
Niet doorvertellen hoor!
Wij zijn juist zo trots dat er elektrische auto’s op onze site staan. Dat is genoeg, ze worden toch niet verhuurd.
Related Posts
Waar kun je gratis parkeren in Venlo?
By Nina Geuskens |
Je hebt besloten om in het weekend een auto te huren in Venlo, waarmee je dan ook de binnenstad gaat bezoeken….
Auto huren zonder creditcard? Dit moet je weten
By Nina Geuskens |
Een auto huren kan een handige optie zijn in Nederland, maar ook bij vakantie in het buitenland. Veel autoverhuurders vragen…
Waar kun je gratis parkeren in Maastricht?
By Frits Pieper |
Parkeren in Maastricht is voor veel bezoekers van de stad een doorn in het oog. Of je nu met je…