mitsubishi-outlander

Wat is het verschil tussen een (volledig) elektrische auto en een hybride?

Sinds je bij ons een elektrische auto kunt huren, krijgen we vaak de vraag: wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen, en de voor- en nadelen van een volledig elektrische auto en een (plug-in) hybride auto?

(Plug-in)hybride

Een hybride auto heeft twee motoren: een elektromotor en een (zuinige) verbrandingsmotor. Een full hybrid car kan in principe volledig elektrisch rijden. Dit in tegenstelling tot een mild hybrid, waarbij de elektromotor de verbrandingsmotor enkel tijdens het optrekken ondersteunt.

Hoewel een full hybrid car ook alleen op brandstof kan rijden, maken de meeste hybride auto ‘slim’ gebruik van beide motoren. De elektromotor trekt geruisloos op en bij hogere snelheden neemt de verbrandingsmotor het werk (grotendeels) over. De elektromotor springt bij als er extra vermogen nodig is, bijvoorbeeld als je versnelt om iemand in te halen. 

Standaardhybrides kunnen niet extern worden opgeladen. De accu wordt tijdens het rijden bijgeladen door de energie die vrijkomt bij het remmen en/of door overtollig vermogen van de verbrandingsmotor te benutten. Bij een plug-inhybride echter kan de accu ook worden opgeladen door de stekker in het stopcontact te pluggen. Dankzij hun grotere batterijpakketten kunnen deze plug-inhybrides tegenwoordig respectabele afstanden afleggen.

Volledig elektrisch

Volledig elektrische auto’s hebben alleen een elektromotor en rijden uitsluitend op elektriciteit, geleverd door de accu. Doordat er geen fossiele brandstoffen verbrand worden, is de emissie nul.

Een voorbeeld van een volledig elektrische auto is de Hyundai IONIQ Electric, sinds kort te huur bij ons. De elektromotor van deze wagen levert 100 kW, goed voor 136 pk. Dankzij het direct vanuit stilstand beschikbare koppel van 295 Nm sprint deze 5-persoonssedan onder de 10 seconden van 0 tot 100 km/u. Door de accucapaciteit van 38 kWh is de realistische actieradius van deze elektrische wagen (o.b.v. EVDB Real Range) 265 km. Daarna zul je de accu moeten opladen. Met een snellader ben je binnen een uur weer onderweg.
Tot slot heb je ook nog elektrische auto’s die weliswaar op stroom rijden, maar waarbij een klein verbrandingsmotortje – een zogenaamde range extender – de accu bijlaadt als deze leeg dreigt te raken. Hoewel deze brandstofmotor de auto niet rechtstreeks aandrijft, kun je hier niet spreken van een volledig elektrisch voertuig.

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.