appen op de fiets

Appen (en bellen) op de fiets sinds 1 juli verboden

Het zal je vast niet zijn ontgaan. Sinds 1 juli mag je op de fiets – net als in de auto – je telefoon niet meer in de hand hebben. Doe je dat toch, dan bega je een overtreding, die je op een bekeuring van 95 euro kan komen te staan. De bekeuring voor automobilisten is trouwens 240 euro.

Verbod geldt voor álle elektronische apparaten

Het verbod geldt niet alleen voor je smartphone, maar voor elk (mobiel) elektronisch apparaat. Onder ‘mobiel elektronisch apparaat’ wordt ieder elektronisch apparaat verstaan dat je in één hand kunt houden en met dezelfde of je andere hand kunt bedienen. In de praktijk hebben we het naast je smartphone dan ook over onder andere mp3-spelers zoals de iPod en tablets.

Handheld en handsfree

Het verbod geldt voor handheld appen, bellen enzovoorts. Je smartphone of navigatiesysteem bijvoorbeeld mag je wél handsfree bedienen. Van ‘handsfree’ is sprake als het toestel zich in een houder bevindt. Je mag onder het fietsen dus wel ‘gewoon’ je fietscomputer bedienen. En met een houder op je fietsstuur, mag je dus ook je smartphone gebruiken. Maar als dit leidt tot gevaarlijk weggedrag, heb je misschien een ‘artikel 5’ aan je broek hangen. En da’s een duurdere grap dan de bekeuring die op handheld appen of bellen staat.

Als je niet rijdt en bijvoorbeeld stilstaat voor een stoplicht, mag ‘handheld’ wél, ook al neem je dan feitelijk wel deel aan het verkeer.

Ons standpunt

Ik ben zelf snel geneigd om mijn gedrag hoger, beter en alerter in te schatten dan de werkelijkheid. Dat geldt voor vermoeidheid, snelheid en gebruik van een telefoon in het verkeer.

Je hoeft maar een paar filmpjes over reactievermogen te bekijken om te concluderen dat dat geen verstandig standpunt is. En als ik zelf beter geen telefoon kan gebruiken in het verkeer, hoop ik dat mijn medeweggebruikers dat ook niet doen.


Hoe sta jij tegenover het gebruik van mobiele apparaten in het verkeer? Laat het ons weten in een reactie!

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.