Een nuchtere kijk op elektrisch rijden
Als het aan het kabinet ligt, schakelen we de komende jaren massaal over op elektrisch rijden. Waarom wij nog geen volledig elektrische voertuigen in ons wagenpark hebben? Simpel: vanwege de hoge afschrijving zou dat onze huurprijzen opdrijven. Plus: is elektrisch rijden op dit moment wel zo ‘groen’ als we allemaal denken?
Het antwoord op die laatste vraag is een simpel ‘nee’.
Koolstofdioxide
Wist je bijvoorbeeld dat tijdens de productie van een elektrische auto méér CO2 (koolstofdioxide) wordt uitgestoten dan bij de fabricage van een ‘gewone’ auto? Dat komt vooral op het conto van de fabricage van de accu. Natuurlijk, elektrische auto’s maken dat weer goed zodra ze de weg opgaan. Tijdens de hele levensduur is een elektrische auto schoner dan een auto op benzine of diesel. Maar hier moeten we wel wat kanttekeningen bij plaatsen.
Onze huurauto’s worden namelijk na een aantal jaar vervangen en gaan daarna een tweede leven als occasion tegemoet. Op dat moment heeft een auto of bus, het fabricageproces meegerekend, niet meer CO2 geproduceerd dan een elektrische auto. Dit ervan uitgaande dat de elektriciteit waarop een elektrische auto loopt lang niet altijd afkomstig is van duurzame bronnen.
Accu’s milieuprobleem
Op dit moment is het grootschalig recyclen van oude accu’s uit elektrische auto’s bovendien nog niet rendabel. Natuurlijk zal dat veranderen als er meer elektrische auto’s op de weg komen, maar op dit moment belanden veel accu’s nog gewoonweg op vuilnisbelten in landen als China. Niet echt milieuvriendelijk.
Motorrijtuigenbelasting
Elektrische auto’s zijn vooralsnog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Daarmee betalen elektrische rijders niet mee aan het onderhouden van het wegennet, terwijl hun elektrische voertuigen zwaarder zijn dan hun evenknieën op benzine of diesel. Niet helemaal eerlijk, als je het ons vraagt. Bovendien betalen benzine- en dieselrijders al in feite de subsidie die je vanaf 2021 krijgt op de aanschaf van elektrische voertuigen.
Waterstof brandstof van de toekomst?
Ligt het milieu ons dan niet na aan het hart? Niets is minder waar. Elektrisch rijden zal steeds groener worden, maar is op dit moment nog niet zo groen als sommigen willen doen geloven. Bovendien denken we dat de auto op waterstof op termijn de elektrische auto voorbij zal streven. Misschien wel sneller dan je denkt.
Hoe sta jij tegenover de plannen van de regering? Wordt jouw volgende auto een elektrische – waarom wel of juist niet? Personenbus huren in Maastricht? Dat kan bij Adrem Autoverhuur!
1 reactie
Laat een reactie achter
Related Posts
Waar kun je gratis parkeren in Venlo?
By Nina Geuskens |
Je hebt besloten om in het weekend een auto te huren in Venlo, waarmee je dan ook de binnenstad gaat bezoeken….
Auto huren zonder creditcard? Dit moet je weten
By Nina Geuskens |
Een auto huren kan een handige optie zijn in Nederland, maar ook bij vakantie in het buitenland. Veel autoverhuurders vragen…
Waar kun je gratis parkeren in Maastricht?
By Frits Pieper |
Parkeren in Maastricht is voor veel bezoekers van de stad een doorn in het oog. Of je nu met je…
Het energetisch rendement van waterstof auto’s is vanaf het net slechts ca. 30%. Het energetisch rendement van een volledig elektrische auto is vanaf het elektriciteit net ca. 90%. Je hebt dus drie maal zoveel windmolens of zonnepanelen voor waterstof auto’s nodig dan bij een BEV! Daarom zal de waterstof auto het nooit halen.