nissan-leaf

Subsidie en fiscaal voordeel bij aanschaf elektrische auto

Als het aan het kabinet en de mobiliteitssector ligt, rijden er in 2030 twee miljoen elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen en worden er nog enkel elektrische auto’s verkocht. Daarvoor moeten er tegen die tijd 1,8 miljoen laadpunten door heel het land zijn.

Ter vergelijking: op dit moment telt Nederlands nog maar 22 duizend volledig elektrische auto’s en zijn er slechts 37 duizend publieke laadpunten. Het is verder geen geheim dat volledig elektrische auto’s nog relatief duur in aanschaf zijn tegenover benzine- en dieselauto’s.

Maar dat gaat veranderen. Althans als het aan de regering ligt.

Subsidie op de aanschaf van emissieloze auto’s en fiscale voordelen moet ‘groen’ rijden aantrekkelijker maken. Rijden in een benzine- of dieselauto wordt juist duurder, door een verhoging van de brandstofprijzen en motorrijtuigenbelasting.

Dit kun je lezen in een artikel van de NOS,

Aanschafsubsidie

Als je in 2021 privé een volledig elektrische auto aanschaft, legt ‘Den Haag’ 6000 euro bij. Die subsidie wordt afgebouwd naar 2200 euro in 2030. Voor zakelijke rijders geldt een aanschafsubsidie van 3440 euro in 2021, dalend tot 1830 euro in 2024.

Bpm en motorrijtuigenbelasting

Tot 2025 betaal je geen bpm als je een volledig elektrische auto aanschaft. Daarna betaal je eenmalig 350 euro. Vanaf 2025 ga je als volledig elektrische rijder tevens motorrijtuigenbelasting betalen. Tot die tijd geldt er nog een vrijstelling. Voor bedrijven met elektrische auto’s of laadpunten vervalt per 2020 de milieu-investeringsaftrek (MIA).

Ook komt er een pakket maatregelen dat het rijden in een tweedehands elektrische auto moet stimuleren.

Rijden op fossiele brandstoffen wordt waarschijnlijk duurder. In 2020 gaat de accijns op een liter benzine en diesel met één cent omhoog. Dieselrijders gaan in 2023 nóg een cent extra per liter betalen. Dat raakt vooral de echte kilometervreters in de portemonnee. Als je een benzine- of dieselauto rijdt, ga je straks ook meer motorrijtuigenbelasting betaling.

Strop voor het Rijk

Het kabinet heeft nog geen sluitend antwoord op de vraag hoe de op termijn dalende belastinginkomsten kunnen worden gecompenseerd. De oplossing bestaat hoogstwaarschijnlijk uit een of andere vorm van rekeningrijden. Uiteindelijk draait de autorijder op voor het gros van de kosten die gemoeid zijn met alle maatregelen.

Of de voorgestelde maatregelen daadwerkelijk het gewenste effect sorteren, is nog maar de vraag. Zelfs met subsidie betaal je voor bijvoorbeeld een elektrische VW Golf nog altijd dik tienduizend euro meer dan voor de benzine-uitvoering.

Elektrisch rijden heeft in onze ogen alleen toekomst als fabrikanten hun elektrische voertuigen voor dezelfde prijs kunnen produceren als hun voertuigen met een benzine- of dieselmotor. Wij denken dat de brandstofcel het uiteindelijk gaat winnen van de accu, en dat auto’s op waterstof de toekomst hebben.

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.