frans terras

Lekke band vervangen met je vertaal-app

Om alvast in vakantiestemming te komen!

Afgelopen week kreeg ik een vakantieverhaal toegestuurd van een stel trouwe klanten van Adrem: Pauline en Jac. Zij huren al jarenlang elke zomer een bestelauto om op reis te gaan in Europa. Graag wil ik het verhaal van Jac met je delen.


‘Vorig jaar maakten we op zondag een ritje vanuit de camping in de Corrèze. Het was een zonnige dag en we genoten van onze vakantie.

Toen we door een dorpje reden, merkte Pauline dat het sturen wat moeilijker ging. Ze besloot naar de parkeerplaats te rijden om te kijken of er iets aan de bestelauto mankeerde.

Ai, een lekke band! Zelf het reservewiel monteren zagen we niet zo zitten, nog nooit gedaan.

Geen paniek hoor. Er was een café met terras. Eerst maar eens wat drinken.

Toen begon het tot ons door te dringen dat we een probleem hadden.

Geen garage in de verre omgeving. We konden Adrem bellen – we hebben altijd wel het nummer voor geval van nood bij ons. Maar we hadden het idee dat zij ook niet zo veel voor ons konden betekenen, daar in Zuid-Frankrijk.

De camping maar gebeld – daar was geen moeite te veel om gasten te helpen. Ze zouden een sleepdienst bellen. Maar wacht even: wij hadden een lekke band en we waren zeker 100 kilometer van de camping verwijderd. Nu doet Adrem nooit moeilijk, maar dit leek ons toch wat overdreven duur worden voor een lekke band.

Ik besloot maar eens naar binnen te gaan (in de bar) om te horen of zij een oplossing konden bedenken. Het hele dorp (inmiddels al een beetje aangeschoten, het was een uur of 3 in de middag) gaf raad in het plaatselijke dialect (waar ik niets van begreep).

Het meisje achter de bar sprak nog het best begrijpbare Frans. Zij leek zelfs een oplossing te weten: haar vrienden (6 jongens van een jaar of 18, 20) zaten op het terras en die onderhielden hun eigen wagenpark. Zij zouden wel willen helpen.

Het barmeisje liep met mij naar hun tafeltje. Aan de blikken in hun ogen zag ik dat ze voor dit barmeisje alles zouden willen doen. Ik besloot haar het woord te laten doen.

Ja, ze wilden wel helpen. Of ze eerst hun frieten nog op konden eten en hun glaasje leegdrinken.

Maar natuurlijk! Wij zaten tenslotte prima op het terrasje. Ik besloot alvast het bijbehoorde boekje uit de auto te halen.

Lachend deelden ze mee dat ze echt geen Nederlands konden lezen. Geen nood, één van hen zocht gewoon de Franse versie op op zijn mobiele telefoon.

Al snel lag één van hen onder de auto en kwam een ander vragen of de krik en sleutel misschien ergens anders in de auto lagen dan onder de stoel.

Stomverbaasd vroeg ik: Moet die dan onder de stoel zitten?’ Ja dat hadden ze op hun mobiele telefoon gezien.

De krik zat ook wel onder de stoel, maar er miste één onderdeel waardoor hij niet te gebruiken was.

Nee, er was geen andere plek waar het ontbrekende onderdeel zich bevond.

Geen nood, één van de jongens toverde uit zijn eigen auto zowat een halve werkplaats aan autogereedschap tevoorschijn, waaronder een krik. In een kwartiertje hadden ze het wiel verwisseld.

Heel veel vertrouwen in ons als ‘autokenners’ hadden ze kennelijk niet (en terecht), want ze drukten ons meermalen op het hart zo snel mogelijk naar een garage te gaan, daar we nu rondreden met een lekke reserveband en er moest nog iets gebeuren. Met een vertaalapp kwamen we erachter dat er ‘uitgelijnd’ moest worden.

Ze verzekerden ons dat we veilig terug naar de camping konden rijden. Dolblij dat ze ons zo goed geholpen hadden bood ik aan hun frietjes en drank te betalen. Ze wilden er niet van weten.

Uiteindelijk wilden ze wel de €50 aannemen die ik aanbood. Als je met de plaatselijke bevolking in contact wilt komen, is mijn advies: krijg iets aan je auto en het is zo gepiept.

Dus ook dit jaar weer een bestelauto van Adrem voor onze kampeervakantie!’


Jac en Pauline hebben hun bestelauto al gereserveerd voor deze zomer.

Er zijn nog een paar andere (bestel)auto’s beschikbaar.

Reserveren kan hier.

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.