Verstikken emissienormen autofabrikanten?

Europa moet massaal elektrisch gaan rijden om de doelstellingen op het gebied van CO2-emissie te halen. Voor Europese autofabrikanten is het inmiddels vijf voor twaalf. Als ze de kooldioxide die hun auto’s uitstoten niet tijdig reduceren, kunnen ze rekenen op flinke boetes van de EU. 

De elektrificatie van het Europese wagenpark is een zware opgaaf voor autofabrikanten. In een sector waar de verkopen toch al stagneren, komt de winst onder druk te staan doordat elektrische auto’s vooralsnog veel duurder zijn om te maken dan brandstofauto’s en het nog maar de vraag is of de consument bereid is die prijs te betalen. 

Gemiddelde uitstoot telt

De EU wil dat in 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 40 procent gereduceerd is ten opzichte van het basisjaar 1990. Om die ambitieuze doelstelling te bereiken, mogen nieuwe auto’s per 2021 nog maar 95 gram koolstofdioxide per kilometer uitstoten. Het gaat dan om het gemiddelde van alle auto’s die een fabrikant binnen de EU verkoopt. 

Saillant detail: in Nederland is de gemiddelde uitstoot, na een jarenlange daling, sinds 2015 juist gestegen, onder andere door het inperken van de fiscale voordelen op zuinige auto’s en de dalende verkopen van hybride voertuigen en zuinige diesels.

Hybride en elektrisch de nieuwe standaard

De auto-industrie heeft lang gepleit voor een versoepeling van de maatregelen, maar gezien de toegenomen aandacht voor de klimaatproblematiek is dat politiek gezien praktisch onmogelijk. Om de emissiedoelstellingen te halen, komen steeds meer merken met volledig elektrische auto’s. Voor diverse populaire modellen wordt hybride de nieuwe standaard. Zo is de Volkswagen Golf binnenkort alleen nog maar beschikbaar als plug-in hybride en komt Rénault met hybride versies van zijn Clio en Captur.

Schijnconstructie?

Er zijn echter ook autofabrikanten die achter de feiten aanlopen, doordat ze te laat hebben geïnvesteerd in groene technologieën. Een daarvan is Fiat Chrysler Automobiles (FCA), dat nu een boekhoudkundige truc uithaalt door Tesla miljoenen te betalen om hun twee vloten op papier samen te voegen. Omdat Tesla louter emissieloze auto’s maakt, daalt daardoor de gemiddelde uitstoot en ontloopt FCA boetes. 

Winsten onder druk

Met 2021 in het vizier, zal de Europese automarkt binnenkort overspoeld worden met hybride modellen en elektrische voertuigen. Daarmee worden dikke boetes ontlopen, maar dat wil nog niet zeggen dat de jaarcijfers van de autofabrikanten er wel bij varen. Je kunt dan wel als fabrikant hybride en elektrische auto’s produceren, maar dat wil nog niet zeggen dat deze gretig aftrek zullen vinden. In feite wordt de consument de groene revolutie door de strot geduwd en is het nog maar de vraag of die dat wel slikt. Autofabrikanten zien hun winstmarges slinken, omdat de consument niet bereid is de meerprijs voor groene(re) auto’s alléén te betalen. Naar verwachting zullen veel autofabrikanten hun winst dan ook zien dalen. 

Daarmee hebben de emissiedoelstellingen van de EU mogelijk een averechts effect. Minder winst betekent immers dat er minder geld overblijft om te investeren in innovatieve technologieën. Om nog maar niet te spreken over de banen die mogelijk verdwijnen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat om het vinden van een balans tussen het maatschappelijk, milieu- en ondernemingsbelang. Die balans is hier ver te zoeken.


Wat vind jij? Zijn de stikstofnormen die de EU autofabrikanten oplegt te streng? Of moeten de emissiedoelstellingen koste wat kost worden gehaald? Laat het ons weten in een reactie!

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.