Slimme rijhulpsystemen

De (volledig) autonome auto is vooralsnog toekomstmuziek. Maar moderne auto’s zijn wel al uitgerust met diverse ‘slimme’ rijhulpsystemen die de weg naar de zelfrijdende auto plaveien. Met welke rijhulpsystemen is de moderne auto uitgerust?

De term ‘rijhulpsystemen’ zegt het al. Deze systemen assisteren je als bestuurder, maar je houdt zelf de controle. Al kunnen sommige systemen wel al anticiperen en zonodig ingrijpen. De onderstaande rijhulpsystemen kom je al regelmatig tegen in moderne auto’s, ook in veel huurauto’s. Maar wat doen ze precies?

Electronic stability program (ESP)

Electronic stability program (ESP), of elektronische stabiliteitscontrole, is niets nieuws. Dit actief rijveiligheidssysteem bestaat al sinds het midden van de jaren 90 en wordt tegenwoordig standaard toegepast in nieuwe auto’s. Sterker nog: sinds 2014 is ESP verplicht in nieuwe voertuigen. 

ESP stabiliseert je auto en stuurt deze in de juiste richting als je voertuig in een slip dreigt te komen. Bijvoorbeeld als het glad is, je onverwacht moet uitwijken of een bocht verkeerd inschat. Door de remkracht per wiel te variëren, helpt ESP je weer in de juiste richting.

Adaptive cruise control

Adaptive cruise control zorgt er niet alleen voor dat je auto een (vooraf ingestelde) constante snelheid rijdt, maar past die snelheid ook automatisch aan de snelheid van je voorganger aan. Daardoor houd je automatisch voldoende afstand tot voorliggers en voorkom je dure boetes voor bumperkleven en belangrijker: kop-staartbotsingen.

Als je een voorligger nadert die langzamer rijdt dan jij, remt adaptive cruise control je voertuig automatisch af. Als je voorligger accelereert, versnelt je auto automatisch – tot de ingestelde snelheid.

Adaptive cruise control moet je niet verwarren met distance alert. Dit systeem waarschuwt je weliswaar als je te dicht op je voorligger rijdt, maar grijpt niet zelf in.

Brake assist

Brake assist is een zelfstandig noodstopsysteem dat automatisch remt in noodsituaties. Wanneer er iets of iemand plotseling vóór je voertuig opduikt, zoals een overstekende fietser of voetganger, maakt het systeem automatisch een noodstop. Omdat het systeem sneller reageert dan menselijk mogelijk is en bovendien maximaal remt, kan een ongeluk worden voorkomen of de impact ervan worden beperkt.

Park assist

Park assist, of parkeerhulp, bestaat al enige jaren. Met dit systeem stuurt je auto zelfstandig een parkeerplek in, terwijl je zelf het gas- en rempedaal bedient. De modernere, volautomatische parkeersystemen parkeren zelfs volledig zelfstandig in, zonder dat je het stuur of de pedalen hoeft te beroeren. Een parkeerhulp of volautomatisch parkeersysteem helpt je zelfs de krapste parkeerplekken in te manoeuvreren en helpt parkeerschade te voorkomen.

(Slimme) snelheidsbegrenzer

Een snelheidsbegrenzer begrenst de snelheid van je auto op een vooraf ingesteld maximum. Deze maximumsnelheid dien je wel zelf in te geven. Intelligente snelheidsbegrenzers daarentegen stemmen je snelheid automatisch af op de geldende maximumsnelheid, door verkeersborden te scannen of gebruik te maken van je GPS-positie. 

Er zijn ook systemen voor verkeersbordherkenning, die je waarschuwen wanneer je te hard rijdt. Deze systemen passen je snelheid meestal niet automatisch aan, hoewel ik zelf al in een auto heb gereden die dat wel deed. Scheelt weer bekeuringen!

Lane assist

Lane assist, of rijstrookassistentie, helpt je binnen de rijstrook die je volgt te blijven. Dat doet het hulpsysteem door een signaal te geven of tegen te sturen wanneer je (onbedoeld) ‘jouw’ rijstrook dreigt te verlaten. Zo worden onder andere frontale botsingen voorkomen, die behoren tot de meest dodelijke ongelukken.

Wanneer je in slaap dreigt te vallen, is dit systeem een zeer behulpzame assistent. Het signaal is een alarmerend geluid.

Bij touringcars staat dit geluid uit om buspassagiers niet ongerust te maken. In plaats van een scherp geluid geeft de chauffeursstoel een trilling die de in slaap vallende chauffeur moet waarschuwen.


 Je ziet: auto’s worden steeds slimmer en het is slechts een kwestie van tijd voor je een volledig zelfrijdende auto kunt kopen. Wat vind jij hiervan? Goed voor de verkeersveiligheid? Of een verlies van autonomie?

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.