Wat gebeurt er met onverkochte auto’s?
Heb jij je wel eens afgevraagd wat er met onverkochte nieuwe auto’s gebeurt? Autofabrikanten anticiperen met hun productie niet alleen op verwachte verkopen, maar produceren opzettelijk meer auto’s dan nodig om de teruglopende vraag te verbloemen. Daardoor zit het verkoopkanaal haast verstopt met nieuwe voertuigen en zitten dealers wereldwijd opgescheept met duizenden onverkochte auto’s.
De wereldwijde autoverkoop zit zo’n half procent in de min. In absolute aantallen komt dat neer op een daling in verkopen van 430.000 auto’s. Maar ook toen de autoverkopen jarenlang in de lift zaten, werd er meer geproduceerd dan verkocht. Al die onverkochte auto’s staan nu met de duizenden weg te kwijnen op verlaten terreinen overal ter wereld, wachtend op een koper die waarschijnlijk nooit komt.
Tik in Google Maps maar eens ‘Dundalk, Maryland’ (VS) in, en zoom vervolgens in op het grijze gebied in het zuidwesten. Nee, dit is geen parkeerplaats of autosloop. En zo bestaan er op deze aarde veel van dit soort enorme parkeerplaatsen, oude vliegvelden of oude industrieterreinen vol met nieuwe auto’s.
Met korting verkopen?
Voor autodealers is het geen optie om deze auto’s met een fikse korting te verkopen, aangezien dat ten koste van de verkoop van nieuwere modellen zou gaan. Eerlijk gezegd zou ik behoorlijk boos worden als ik hoor dat mijn buurman dezelfde nieuwe auto als ik, maar voor de helft van het geld heeft gekocht.
Autofabrikanten en dealers laten zich niet uit over wat met de overtollige productie gebeurt. Daardoor kunnen we alleen maar hopen dat ze op de een of andere manier worden gerecycled.
Duivels dilemma
Voor autofabrikanten is het geen optie om de productie tijdelijk terug te schroeven, omdat dat ten koste van de werkgelegenheid zou gaan. Fabrieken zouden moeten worden gesloten en duizenden werknemers zouden hun baan verliezen. Dit zou catastrofale gevolgen hebben voor toeleveranciers van autofabrikanten, zoals staalproducenten. Bovendien kost het stilleggen van een productielijn meestal meer dan het doorproduceren, ook al komt er dan overtollige voorraad. De auto-industrie en hun ketenpartners zitten dus met een duivels dilemma.
Eind voorlopig niet in zicht
Een echte oplossing voor dit probleem is er niet. Er blijven almaar nieuwe voertuigen van de productielijn rollen en de voorraden stapelen zich alleen maar verder op. Een typisch eerstewereldprobleem, kunnen we wel stellen. Hoewel het tegen elke economische logica indruist om meer auto’s te produceren dan er verkocht kunnen worden, is het eind van dit probleem nog niet in zicht.
De tijd zal het … Oplossen?
De verwachting is dat autoverkopen verder zullen dalen. Mede doordat auto’s meer en meer uit stadscentra worden geweerd, zullen jongere generaties op zoek gaan naar andere mobiliteitsoplossingen. Porsche anticipeert daar al op en voorziet een toekomst waarin het wellicht helemaal geen auto’s meer verkoopt. Zou het probleem zich dan vanzelf oplossen? Niettemin moeten er dan nog een heleboel ‘oude’ auto’s worden vernietigd of gerecycled.
3 reacties
Laat een reactie achter
Related Posts
Wat kost een auto huren voor je vakantie?
By Nina Geuskens |
Een auto huren voor je vakantie kan veel voordelen bieden: je hebt de vrijheid om op je eigen tempo te…
Je auto valt uit tijdens rijden: wat moet je doen?
By Nina Geuskens |
Het is een van de engste situaties waar een bestuurder mee te maken kan krijgen: je rijdt op de weg…
Rijden zonder kentekenbewijs: mag dat?
By Nina Geuskens |
Het kentekenbewijs is een cruciaal document dat aantoont dat een voertuig officieel geregistreerd is en voldoet aan de wettelijke eisen….
Ik zoek een betaal bare auto’s
Als dat zo is, waarom is leasen dan zo duur?
Dit is een artikel met verouderede informatie. Ik weet niet of dit nog steeds geldt.