Auto leasen en de fiscale bijtelling

Frits Pieper
02 aug 2018

Als je een auto van de zaak ook privé gebruikt, krijg je te maken met bijtelling. Bijtelling is een bedrag dat bij je belastbaar inkomen wordt opgeteld en waar je inkomstenbelasting over betaalt. Het bedrag wordt berekend door een bepaald percentage – meestal 22% – te nemen van de cataloguswaarde van je auto.

Bijtelling bij privégebruik

Je krijgt te maken met bijtelling als je in een kalenderjaar meer dan 500 km privé rijdt met je (zakelijke) leaseauto of bedrijfswagen. Als je de auto puur zakelijk gebruikt of onder de 500 km blijft, geldt de bijtelling niet. De fiscus ziet het privégebruik van je zakelijke auto als loon in natura, dat wordt opgeteld bij je belastbaar inkomen. Overweeg je om een auto met een private lease te leasen? Lees dan in deze blog meer over hoe een private lease werkt.

Bijtellingspercentage

Voor de bijtelling wordt een bepaald bijtellingspercentage gehanteerd. Dat percentage is afhankelijk van de CO2-uitstoot van je auto. In feite wordt er momenteel gerekend met twee percentages: 4 procent voor auto’s met géén uitstoot (lees: volledig elektrische voertuigen en voertuigen op waterstof) en 22 procent voor alle auto’s die wel CO2 uitstoten. Het maakt daarbij niet uit hoeveel de uitstoot per kilometer precies bedraagt. Erg zwart-wit, als je het ons vraagt.

Nieuwe regels

Per 2019 veranderen de regels voor elektrische voertuigen. Voor elektrische voertuigen met een cataloguswaarde van meer dan 50 duizend euro geldt dan ook het hoge bijtellingspercentage van 22 procent.

Cataloguswaarde

Het percentage is van toepassing op de cataloguswaarde van de auto en de bijtelling staat voor vijf jaar vast. Hoewel het percentage en het bedrag aan bijtelling vaststaan, kan de netto-bijtelling verschillen per individueel geval. Dat heeft te maken met de verschillende belastingschijven en het bijbehorende belastingpercentage dat van toepassing is. Iemand die in een hogere schijf valt, betaalt procentueel en dus ook absoluut meer belasting.

Rekenvoorbeeldje

Stel je voor, je least een Ford Focus met een cataloguswaarde van 25.670 euro. Dan wordt er 22 procent van dit bedrag, ofwel 5.647,40 euro, bij je belastbaar inkomen opgeteld.

Stel, je belastbaar inkomen is 20.000 euro. Dan val je in de eerste belastingschijf en betaal je (2018) 36,55 procent belasting. Door je leaseauto stijgt je belastbaar inkomen naar 25.647,40 euro. Daardoor val je ‘opeens’ in de tweede belastingschijf en betaal je 40,85 procent belasting. Netto betaal je over je leaseauto de komende vijf jaar dan 40,85 procent over 5.647,40 euro belasting. Dat komt neer op een bedrag van 2.306,96 euro: een dikke 190 euro per maand.

Goed om te weten

Bij het leasen van een auto is het dus interessant om te kijken of je hierdoor in een hogere belastingschijf valt. Nog interessanter is het om bij je werkgever te informeren naar het leasen van een volledig elektrisch voertuig, omdat de bijtelling dan slechts 4 procent bedraagt. Omdat de bijtelling voor vijf jaar vaststaat, maakt het op dit moment nog niet uit of de cataloguswaarde meer dan 50.000 euro bedraagt.

Als je slechts sporadisch privé rijdt in je auto van de zaak, is het tot slot belangrijk om onder de 500 km per kalenderjaar te blijven en een sluitende rittenregistratie bij te houden. Ga je een auto huren in de regio Born van Adrem? Dan hoef je natuurlijk geen rittenregistratie bij te houden. Wel zo handig!

Laat een reactie achter





Related Posts

kosten auto huren vakantie

Wat kost een auto huren voor je vakantie?

Een auto huren voor je vakantie kan veel voordelen bieden: je hebt de vrijheid om op je eigen tempo te…

Lees meer »

auto valt uit tijdens rijden

Je auto valt uit tijdens rijden: wat moet je doen?

Het is een van de engste situaties waar een bestuurder mee te maken kan krijgen: je rijdt op de weg…

Lees meer »

Rijden zonder kentekenbewijs: mag dat?

Het kentekenbewijs is een cruciaal document dat aantoont dat een voertuig officieel geregistreerd is en voldoet aan de wettelijke eisen….

Lees meer »