Le Patron

Ga toch een hobby zoeken!

Een paar jaar nadat Elly en ik begonnen waren met Adrem Autoverhuur, zei ze tegen mij: ga toch hobby zoeken! Altijd maar bezig zijn met je bedrijf is niet gezond.

Tsja, een hobby zoeken. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan.

Tot we op een mooie dag met ons gezin naar het Drielandenpunt in Vaals gingen.

Die plek was door een club van autoliefhebbers uitgekozen voor een meeting. Een hele rij vreemde auto’s met spatborden die meedraaiden als ze stuurden, ronkte langs ons heen. Het was het geluid van Eenden, maar ze zagen er totaal anders uit.

Ik sprak één van de chauffeurs aan. Hij vertelde mij dat al die auto’s oorspronkelijk een Citroën 2cv waren geweest, maar omgebouwd tot de cabriolet die ze nu waren. Met meesturende spatborden.

Sommigen heetten Lomax, anderen Le Patron.

Zo’n Le Patron kon je zelf bouwen, vertelde de chauffeur.

Thuisgekomen zocht ik op internet hoe dat kon. Als je 300 uur de tijd had, was het geen onoverkomelijk probleem om zelf een Eend om te bouwen tot een Le Patron, ook al had je geen technische opleiding.

Ik had mijn hobby gevonden.

Ik moest alleen op zoek naar een donorauto. Een Citroën 2cv, een Dyane of een Mehari. Als die rot was, was dat niet zo’n probleem, je kon een nieuw chassis kopen – die waren nog altijd leverbaar.

Dat betekende zoeken op Marktplaats naar een Citroën die ik als donorauto kon gebruiken. In Zeist stond er 1 te koop. Ik belde de verkoper, die mij vertelde dat de auto geen geldige APK meer had, nog oude nummerborden (zonder het EU logo), niet meer startte en geen sleutels meer had. Na wat afdingen was de koop snel rond.

Thuisgekomen met de rode Eend, kon er gesloopt gaan worden.

De bovenkant van de Eend zat met 14 bouten aan het chassis geschroeft. Als je die losdraaide, kon je de hele bovenkant optillen, en naar oud ijzer brengen. Of als speelplaats voor de kinderen gebruiken.

Ook de deuren, de banken, het uitlaatspruitstuk en het ruitensproeiersysteem konden eruit (behalve als je voorruitjes koopt die hoger zijn dan dan 10 cm – dan vindt de RDW dat je ruitenwissers en een ruitensproeiersysteem moet hebben).

In de tussentijd was ik op bezoek geweest bij de importeur van Le Patron. Ik had daar een paar mooie exemplaren likkebaardend bekeken, en besloten dat onze Le Patron zwart moest worden. Met witte stoelen – dat leek mij prachtig.

De donoreend was bijna helemaal gesloopt, maar moest nog verder stuk. Het chassis was uit de beroemde jaren ’80. Die staan erom bekend dat Citroën hiervoor niet zulk goed staal gebruikte. Dat staal was voor een groot deel geëvolueerd naar roest.

Als je toch bezig bent, kun je het net zo goed direct goed doen. Een nieuw chassis besteld – die kon ik gelijk een fatsoenlijke anti-roest behandeling geven.

Ik ben heel wat avonden aan het sleutelen geweest. Eén zinnetje in de handleiding (´bouw nu de versnellingsbak in´) kon zomaar 3 of 4 avonden in beslag nemen.

Maar het project kwam af.

Spannend was de eerste keer starten. Was het gelukt om zonder technische opleiding een auto te bouwen? Het verbaast mij nog altijd dat het autootje startte.

Lijkt het je leuk om zelf zo’n auto te bouwen? Kijk dan hier.

Wil je eerst eens uitproberen hoe zo’n auto rijdt? Je kunt hem bij ons huren! Reserveer hier deze open tweezitter.

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.