tesla-model-s

Neemt de elektrische auto in 2020 écht een vlucht?

Dat de volledig elektrische auto een vlucht heeft genomen, staat buiten kijf. De afgelopen vijf jaar is de verkoop van elektrische voertuigen zowat vertienvoudigd. Die groei komt vooral op het conto van de zakelijke leaserijder.

De particulier is nog niet ‘om’. Door de combinatie van een beperkte actieradius, lange laadtijd en het beperkt aantal laadpalen ziet die de verschuiving naar elektrisch rijden liever nog even aan. En dan is er natuurlijk ook nog de relatief hoge aanschafprijs. Onder de 20.000 euro is er geen enkele elektrische auto te krijgen. En dat budget heeft Jan Modaal eenvoudigweg niet.

Om elektrisch rijden écht aantrekkelijk te maken, zal de aanschafprijs omlaag moeten. Dat lukt alleen als de vraag naar elektrische auto’s toeneemt en de productieaantallen stijgen. Een (tijdelijke) aanschafsubsidie, die er wellicht komt, zou die impasse kunnen doorbreken. 

Vijf ‘betaalbare’ elektrische auto’s voor 2020

In 2020 komt er een handjevol relatief betaalbare (<25.000 euro) elektrische stadsauto’s op de markt, waardoor elektrisch rijden binnen het bereik van een grotere doelgroep komt. We hebben de laagst geprijsde nieuwe elektrische auto’s die aanstaande zijn voor je op een rijtje gezet.

  1. Skoda CITIGOe iV – 23.290 euro
  2. SEAT Mii Electric – 23.400 euro 
  3. Volkswagen e-UP! – 23.475 euro
  4. Smart EQ fortwo coupe – 24.000 euro
  5. Smart EQ forfour – 24.000 euro

Geduchte concurrentie voor Citroen en Peugeot

Daarmee krijgen de Citroen C-Zero en Peugeot iOn, die al een tijd op de markt zijn, er geduchte concurrentie bij. De Citroen en Peugeot zijn met een aanschafprijs van 22.360 euro weliswaar elk een tikje goedkoper dan hun nieuwe concurrenten. Maar hun bereik blijft flink achter bij dat van de Skoda, SEAT en Volkswagen. Die komen namelijk 200 km ver met een volle batterij, terwijl de Fransen niet verder dan 90 km komen.


Kunnen deze elektrische stadsauto’s jou verleiden om elektrisch te gaan rijden?

2 Reacties

  1. Cobie Eigenraam

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.