Connected car en privacy: hoe sta jij tegenover het delen van jouw data?

De wereld om ons heen wordt steeds slimmer – ook onze auto’s. Connected cars verzamelen gegevens over onder andere je snelheid, rijgedrag en remgedrag. Die data wordt ook gedeeld over het Internet of Things (IoT), of internet der dingen. Daardoor rijzen er vragen over gegevensbescherming en je privacy.

ANWB pleit nu voor specifieke wet- en regelgeving rondom het gebruik van autodata. De bond peilde de mening van 10.500 automobilisten. 84 procent van de respondenten blijkt voorstander te zijn van wetgeving die de gegevens die auto’s verzamelen beschermt.

Van wie zijn de verzamelde gegevens?

Een jonge auto verzamelt continu informatie. Aan de ene kant om de bestuurder te waarschuwen of te informeren. Bijvoorbeeld wanneer er een afspraak voor en nieuwe service beurt gemaakt moet worden. Of wanneer de bandenspanning te laag is. Maar ook waar je rijdt, hoe hard je rijdt en hoe hard je remt.

Wie mag al deze data inzien? De autofabrikant? De importeur? Je garage? De eigenaar, oftewel vaak de leasemaatschappij? Of de bestuurder? Of anderen? Daarover is nog niet alles wettelijk geregeld.

Gegevens liefst delen met autogarage

Het gros van de panelleden staat niet per se onwelwillend tegenover het delen van voertuiggegevens. Wel geeft een meerderheid van hen aan zelf de controle te willen houden over met wie de gegevens worden gedeeld. Zo heeft 81 procent er geen moeite mee als de gegevens worden gedeeld met de eigen autogarage. 72 procent is bereid de data te delen met ANWB zelf, wat van pas kan komen bij bijvoorbeeld pechgevallen. Echter, we zijn huiverig om de data te delen met apps van derden. Slechts 16 procent van de respondenten heeft daar geen moeite mee.

Voordelen connected car vaak nog onbekend

ANWB ondervroeg nog eens 1000 automobilisten. Ruim driekwart van hen had geen flauw idee van wat ze nu eigenlijk aan een connected car hebben – of wat de nadelen ervan zijn. Bijna negen op de tien respondenten zei zich wel zorgen te maken over het commercieel gebruik van de vergaarde data. Bijna evenveel automobilisten zijn bang om gehackt te worden. Het overgrote merendeel van de deelnemers aan de enquête ziet heil in wetgeving op dit vlak.


Ben jij bang dat de gegevens die je connected car verzamelt worden misbruikt? En ben je voorstander van wetgeving die je data beter beschermt?

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.