remsysteem

Remblokken en -schijven

Twee belangrijke onderdelen van het remsysteem van je auto zijn de remblokken en de remschijven. Zowel je remblokken als remschijven slijten. Je moet deze dan ook geregeld laten controleren en zo nodig vervangen.

remblokken en remschijvenRemblokken

De remblokken van een auto werken niet veel anders dan die van een fiets. Alleen worden bij een auto de remblokken niet tegen de velg, maar tegen de remschijf aangedrukt. Daardoor slijten de remschijven en worden ze steeds dunner. Bij het bereiken van de minimumdikte moeten de remblokken worden vervangen. Als de remblokken helemaal versleten zijn, hoor je een schurend geluid. Je remt dan ‘ijzer op ijzer’, en dit gaat ten koste van je remschijven.

Het is lastig te zeggen om de hoeveel kilometer je de remblokken moet (laten) vervangen. De slijtage is namelijk sterk afhankelijk van het gebruik van de auto en je rijgedrag. Als je veel ‘binnendoor’ rijdt en veel remt, slijten de blokken natuurlijk sneller dan wanneer je vooral op de snelweg rijdt. Een nieuwe set remblokken kost, inclusief montage, rond de honderd euro.

Remschijven

Zoals gezegd worden bij het remmen de remblokken tegen de remschijven aangedrukt. Net als de remblokken slijten ook de remschijven. Alleen veel minder snel. Maar ooit zul je ook die moeten vervangen. Het vervangen van de remschijven gaat altijd gepaard met het vervangen van de remblokken. Hier hangt een prijskaartje aan van gemiddeld 450 euro, afhankelijk van het merk en type auto dat je rijdt.

Nieuwe remschijven en ook remblokken moeten ‘ingeremd’ worden. Dat betekent dat je de eerste 100 km beter niet boven op de rem kunt gaan staan, tenzij dit absoluut noodzakelijk is natuurlijk.


Wat voor ‘remmer’ ben jij? Hoe lang doe jij met een set remblokken – en met een setje remschijven?

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.